, 2022/1/14
Egyes internetes címsorokat egyszerűen úgy tervezték, hogy hihetetlenül figyelemfelkeltőek legyenek. Ezek a briliáns clickbait példák a közösségi médiából és általában a világhálóról megmutatják, miért működnek bizonyos technikák, hogy az emberek rákattintsanak a linkekre és elolvassák a cikkeket. Ismerje meg, mitől lesz ellenállhatatlan egy clickbait címsor.
Hatékony Clickbait címek bizonytalanságot vezetnek be
Az Engaging News Project kutatói azt vizsgálták, hogyan reagált 2057 felnőtt az Egyesült Államokban a clickbait hírekre. A példák a politikai történetektől a tudományos témákig terjedtek. Azt találták, hogy a jövőbeli bizonytalanságot jelző címek voltak azok, amelyek a legnagyobb valószínűséggel késztették az embereket arra, hogy rákattintsanak a cikkre és megosszák azt. Az emberek természetesen ki akarják elégíteni a kíváncsiságukat azzal, hogy többet tudnak meg a témáról.
A Buzzfeed és Orlando
A tanulmány egyik példája ez a Buzzfeed főcím volt: Hogyan használják fel szélsőjobboldali csoportok Orlandót arra, hogy az LMBT embereket a muszlimok és bevándorlók ellen fordítsák. A szalagcím inkább azt hangsúlyozza, amit az emberek nem tudnak, mint azt, amit tudnak. Ez a bizonytalanság arra készteti az olvasókat, hogy rákattintsanak, és többet tudjanak meg.
A mai nap és a koronavírus
Egy másik jó példa erre a fajta clickbaitre ez a Today cikk:
Megakadályozhatják az arcmaszkok a koronavírus elkapását? Az orvosok súlya. A link szövege arra készteti az olvasót, hogy elgondolkodjon azon, vajon biztonságban van-e a fertőzéstől, és hogy mit javasolnak az orvosok. Ez a bizonytalanság arra készteti az embereket, hogy rákattintsanak a linkre, hogy megtudják.
WikiBuy és az Amazon Prime
A hirdetők néha clickbait címszavakat használnak, hogy az emberek többet tudjanak meg a termékeikről. Ez a főcím, amely a Fox News-on szerepelt, valójában a WikiBuy bevásárlóoldalra vezet: Mielőtt megújítod az Amazon Prime-ot, olvasd el ezt.
Az olvasók azért kattintanak, mert a főcím azt jelzi, hogy fontos információkról maradnak le. A clickbait szenzációhajhászás az információra.
Amikor a Facebook kiadta a clickbaitről szóló irányelveit, megjegyezte, hogy a clickbait gyakran szenzációhajhász módon elszenzációhajhászza az információkat. A szenzációhajhászás, amelyet néha "sárga újságírásnak" is neveznek, arra szolgál, hogy érzelmi reakciót váltson ki az olvasókból. Az ilyen taktikát alkalmazó címek gyakran tartalmaznak erősen érzelmes szavakat és eltúlzott állításokat, amelyek félelmet vagy más erős reakciókat keltenek. Ezek a példák a clickbait hírekre mutatják, hogyan működik ez a módszer.
Ha tejet iszol, és sokan ezt teszik, akkor ezt a címszót olvasva meg fogsz ijedni. Természetesen kattintani akar majd, hogy többet tudjon meg. Érdekes módon a cikk valójában nem mondja ki közvetlenül, hogy a tej ártalmas; ehelyett arról beszél, hogy a felnőtteknek nincs szükségük annyi kalciumra, mint korábban feltételezték.
CNN és az ebola
Egy másik példa a szenzációhajhász szalagcímre ez a CNN-től: Ebola a levegőben? A Nightmare That Could Happen, Mivel az olvasók félnek ettől a lehetséges vírusátviteli módszertől, rákattintanak a linkre. Miután azonban rákattintanak, tovább olvasva felfedezik, hogy az Egészségügyi Világszervezet szerint ez a fajta vírusmutáció valójában nagyon valószínűtlen, és csak spekuláció.
Huffington Post és a faji igazságtalanság
A szenzációhajhász szalagcímek néhány példája nem közvetlenül indukál érzelmeket a szavakkal; ehelyett a szalagcím tartalma túlzás, ami az érzelmeket kiváltja. A Huffington Postnak ez a címlapja például rendkívül lázító, annak ellenére, hogy pontosan tükrözi a cikk tartalmát: Amikor a média jobban bánik a fehér gyanúsítottakkal és gyilkosokkal, mint a fekete áldozatokkal.
A főcím a társadalomban már meglévő faji feszültségekre játszik rá, így az olvasókat arra ösztönzi, hogy rákattintsanak. Sok Clickbait-fejléc személyes.
Egy clickbait-címsorok írója szerint a kattintás kulcsa az, hogy megértsd a közönségedet, majd személyessé tedd. Észrevehető, hogy sok clickbait példa tartalmaz személyes történetet, amely az olvasót empátiára készteti, vagy személyes "elbeszélést" kínál valamiről.
The Independent és a veganizmus
A The Independent ezt a kattintáskeltő főcímet közölte a veganizmusról: Ez történt a testemmel és a gondolkodásmódommal.
A cikk valóban beváltja az ígéretet, miszerint a vegán diétáról szóló tapasztalatok "mindent elárulnak", de az emberek nem azért kattintanak rá, mert a veganizmusról keresnek információt. Ehelyett a drámai személyes részletekre lesznek kíváncsiak, amelyeket a cikk tartalmazni fog.
Bored Panda és személyes furcsaságok
A Bored Pandán bárki írhat egy projektről vagy történetről, amit meg szeretne osztani. Az oldal még tippeket is ad ahhoz, hogy a posztod vírusszerűen terjedjen. Az egyik ilyen tipp, hogy a címben egyes szám első személyű névmást használj, mint ebben a példában: Megmutatom az életem furcsaságait a 30 képregényemen keresztül. Az emberek rákattintanak, mert látni akarják, mi olyan furcsa és személyes ebben a művészben és a munkáiban.
CBS News és Trump Girls
Néhány politikai clickbait-példa szintén a személyes megközelítést használja arra, hogy az emberek kattintásra késztesse, mint például ez a CBS News által készített videóinterjú: Trump volt barátnője: Trump Girl: I Was Flattered to Be a Trump Girl. Amikor ilyen típusú főcímekkel találkoznak, az olvasókat az az ígéret izgatja, hogy bennfentes, személyes nézőpontot kapnak egy híres ember életéről.
Clickbait példák emberi érdekességekkel
Nem minden clickbait negatív. Sőt, egyes clickbait-címek pozitív élményt ígérnek a cikk elolvasásakor. Hasonlóan a személyes "elbeszélések" ötletéhez, a clickbait-címek gyakran tartalmaznak egy bájos, emberi érdekességeket tartalmazó elemet, amely lehet túlzó is, hogy még jobban megrángassa a szívbemarkoló húrokat.
A CNN és a baba, aki túlélte
A CNN például egy nagyon fülbemászó főcímet használt, hogy az olvasókat kattintásra késztesse, amikor egy szívhibás csecsemő történetét mesélte el:
Egy marylandi csecsemő, akit lekapcsoltak a lélegeztetőgépről, várhatóan nem éli túl. Most pedig hamarosan megünnepli első születésnapját. A hosszú főcím a lehető legérzelmesebb módon meséli el a történetet, és az emberek természetesen kattintani akarnak, mert a cikk boldoggá teszi őket.
Upworthy és a menekültek
Az Upworthy a pozitív történetek közzétételére összpontosít, amelyek általában boldoggá teszik az embereket, és ez a clickbait főcím sem kivétel:
Újfundland meleg fogadtatása egy szíriai menekült családnak példát mutat mindannyiunk számára.
A történet boldog, ahogy a főcím is ígéri. Az olvasók azért kattintanak rá, mert tudják, hogy felemelő lesz.
Unatkozó panda és fagyos cicák
A Bored Panda felhasználói saját kattintáskeltő főcímeket készíthetnek, hogy felhívják a figyelmet a történetükre, mint például ez a szívmelengető példa:
Ez a férfi a meleg kávéját használta, hogy megmentsen 3 cicát, amelyek órákig a földhöz voltak fagyva.
Az olvasók természetesen a cicák pozitív történetére kíváncsiak, és tudni akarják, mi történt velük, ezért kattintanak.
Vajon a Clickbait minden rossz?
Nyilvánvaló, hogy a clickbait veszélyes lehet. Amellett, hogy potenciálisan félretájékoztatást terjeszthet, megosztottságot és vitát kelthet, elvonhatja a figyelmet a legitim hírekről. Ugyanakkor az ilyen típusú híreknek vannak előnyei is. Ha helyesen használják, az internetes forgalmat pozitív irányba terelhetik, például humanitárius erőfeszítésekre vagy a társadalmi problémákra való figyelemfelkeltésre. Emellett a kritikai gondolkodásra is kihívást jelent. Ahogy az emberek megtanulják felismerni az ilyen típusú főcímeket, maguk dönthetik el, hogy érdemes-e rájuk kattintani.