, 2021/12/23

A közösségi hálózati platformok egy soha véget nem érő játszmában játszanak. A szeszélyes közönség szeszélyei, az új szereplők megjelenése és a globális trendek változása minden évben újrarendezi a közösségi média legfontosabb ranglistáját.

social media apps

Amellett, hogy ezek a váltások egyszerűen "általában elég érdekesek" az iparági megfigyelők számára, a hozzáértő digitális marketingesek számára is szuper hasznosak. Annak ismerete, hogy az egyes platformok milyen mélyen érik el a globális online közösséget, kritikus fontosságú a vállalat közösségi média marketingstratégiája szempontjából. Ahogyan a platformok növekedésével kapcsolatos egyéb árnyalatok megértése is.

Annak kiválasztása, hogy márkád melyik közösségi hálózatra összpontosítja marketingtevékenységed, nagyon fontos döntés, amelyet nem szabad pusztán megérzésből meghozni. Persze, lehet, hogy egy adott közösségi médiaplatform "megfelelőnek tűnik" a márkád számára, de javasoljuk, hogy vedd figyelembe egy csomó más változót is, mielőtt döntést hozol. Ezek közül a "relatív népszerűség" és a "növekedés" a két legfontosabb tényező.

Ezért, hogy segítsd márkádat ebben a döntő fontosságú döntésben, a Dreamgrow fenntartja ezt a bejegyzést: Naprakész áttekintés a közösségi média tájképet alkotó mozgatókról, mozgatórugókról, újoncokról és mozdíthatatlan monolitokról.

A legnépszerűbb közösségi média oldal és alkalmazás az aktív felhasználók száma alapján

A közösségi hálózatok méretének meghatározásához használt mérőszám az "aktív felhasználók száma" - a platformon jelenleg regisztrált egyedi felhasználók száma. Ezt a mérőszámot az egész technológiai iparágban a népszerűség, az elkötelezettség és a növekedés kulcsfontosságú mutatójaként használják.

Facebook - 2,74 milliárd aktív felhasználó

A Facebook a közösségi médiaplatformok vitathatatlan nehézsúlyú bajnoka.

Bár nem neki köszönhetjük, hogy mindent elindított, ez a megtiszteltetés a SixDegrees-t illeti (RIP), a Facebook az a közösségi média óriás, amely nemcsak megmutatta a világnak, milyen lehet az internet, hanem alapvetően megváltoztatta az emberek egymás közötti kapcsolatát is. A vállalat viharos kezdeti napjai és az epikus ellentmondásokkal való folyamatos társulása sem akadályozta meg, hogy 2004-es indulása óta észvesztő növekedést érjen el.

A Facebooknak mindössze tíz hónap kellett ahhoz, hogy elérje az egymillió feliratkozót, és mindössze nyolc év, hogy elérje az egymilliárdot. 2021 februárjában a Facebook 2,74 milliárd aktív felhasználóval büszkélkedhet - ez a szám naponta nagyjából 500 000 új felhasználóval, vagyis másodpercenként hat új felhasználóval nő. Hatalmas népszerűsége ellenére a Facebook nem a világ leglátogatottabb weboldala. Némileg meglepő módon a havi 25,5 milliárd látogatását a YouTube 34,6 milliárdja előzi meg, és teljesen háttérbe szorítja a Google 92,5 milliárdja.

Más közösségi médiaplatformokkal összehasonlítva a Facebook a legnépszerűbb a 12 és 34 év közötti felhasználók körében, bár az Egyesült Államokban található részarányuk ebben a demográfiai csoportban határozottan csökken. A The Infinite Dial jelentése szerint az ebbe a korcsoportba tartozó felmérésben résztvevők 58%-a, akik 2015-ben a Facebookot jelölték meg kedvenc közösségi hálózatuknak, 2020-ra 32%-ra zsugorodott. A legnagyobb bűnös - az Instagram. A fotó- és videómegosztó közösségi hálózat részesedése ebben a demográfiai csoportban 15%-ról 27%-ra csökkent ugyanebben az időszakban.

YouTube - 2,291 milliárd aktív felhasználó

A listánk második legnépszerűbb közösségi médiaplatformja, a YouTube a szuper lenyűgöző 2,29 milliárd regisztrált felhasználóval rendelkezik. Mivel azonban MINDENKI élvezheti a YouTube tartalmát, függetlenül attól, hogy regisztrált felhasználó-e vagy sem, ez a szám nem biztos, hogy a legpontosabban tükrözi a platform valódi népszerűségét.

A 2005-ben indult videómegosztó platformot eredetileg társkereső szolgáltatásnak szánták, és az alapítók állítólag hirdetéseket tettek közzé a Craigslist-en, hogy a nőket arra csábítsák, hogy videókat tegyenek közzé, amelyekben az ideális partnerükről beszélnek. A (meglehetősen érthető) visszhang hiánya azt eredményezte, hogy az oldalt megnyitották mindenféle videó előtt - ez a döntés végül Steve Chent, Chad Hurley-t és Jawed Karimot multimilliomossá tette.

A vállalat számos technikai és jogi akadályt leküzdött azon az úton, hogy ne csak a világ vezető videómegosztó platformjává váljon, hanem a Google 1,65 milliárd dolláros felvásárlásának célpontjává is. Mindezt 2006 novemberére - mindössze 16 hónappal a hivatalos indulás után. Annak ellenére, hogy a YouTube népszerű a fiatalabb közönség körében, figyelemre méltó statisztikákkal büszkélkedhet a felnőtt korosztály elérésében is.

Az Egyesült Államokban a felnőttek csaknem háromnegyede (74%) használja a YouTube-ot. A második helyen a Facebook áll 68%-kal, a harmadik pedig az Instagram 40%-kal. Ami a nemzeti demográfiát illeti, a YouTube teljes forgalmának több mint 30%-a mindössze három országból származik. A legnagyobb arányban, 16,4%-kal az Egyesült Államok járul hozzá. India a második 9,2%-kal, Japán pedig a bronzérmes helyen áll 4,8%-kal.

WhatsApp - 2,0 milliárd aktív felhasználó

A 2009-ben két korábbi Yahoo! alkalmazott által alapított WhatsApp eredeti célja nem az volt, hogy azonnali üzenetküldő (IM) alkalmazás legyen, hanem hogy egyszerűen "állapotokat" jelenítsen meg a felhasználó címjegyzékének minden egyes bejegyzésének neve mellett. "Egy bizonyos ponton valahogyan azonnali üzenetküldéssé vált" - mondta Alex Fishman, az alapító, Jan Koum egyik barátja a Forbesnak.

Ez a véletlen evolúció vezetett oda, hogy az alkalmazás uralja az ingyenes IM-piacot, és végül az alapítók hatalmas vagyonra tettek szert - ez utóbbit a Facebook 2014-es 16 milliárd dolláros felvásárlásának köszönhetően. A WhatsApp egyike annak a három közösségi platformnak, amelyeknek a felhasználói bázisa meghaladja a 2 milliárdot - ezt a mérföldkövet 2020-ban érték el. Az alkalmazás növekedési üteme a közelmúltban elképesztő volt, az utolsó egymilliárd felhasználó mindössze négy év alatt ugrott fel rá!

Mivel a WhatsApp ellenállt a hagyományos hirdetések integrálásának a bevételi modelljébe, a platform nem kínál olyan széles körű marketinglehetőségeket, mint sok más közösségi hálózat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az alkalmazás nem kínál hatalmas marketingértéket azon vállalkozások számára, amelyek kommunikációs eszközként használják. Az adatvédelmi irányelvek meggondolatlan frissítésével kapcsolatos közelmúltbeli PR-katasztrófa ellenére a WhatsApp még mindig a világ legnépszerűbb mobil üzenetküldő alkalmazása, megelőzve a Facebook Messenger, a WeChat, a QQ, a Telegram és a Snapchat címét.

Facebook Messenger - 1,3 milliárd aktív felhasználó

Sokat elárul a Facebook erejéről, hogy egy, a fő platformjukon BELÜL álló szolgáltatás érte el a negyedik helyet ezen a rangos listán.

Az is sokat elmond a WhatsAppról, hogy drámaian le tudta előzni a Messengert annak ellenére, hogy utóbbi a világ legnépszerűbb közösségi hálózatába ágyazva működik.

A WhatsApp-tól eltérően a Messenger tulajdonosainak nem okozott gondot a monetizációs funkciók bevezetése az alkalmazás alapfunkcióiba. Ennek eredményeképpen a Messenger páratlan szintű kapcsolatot kínál a vállalkozásoknak az ügyfeleikkel és az érdeklődőkkel.

A Messengeren többféleképpen lehet kapcsolatba lépni az érdeklődőkkel, mint amennyit csak ki lehet rázni a kezéből. A bejövő kérdéseket megválaszoló és termékeket népszerűsítő automatizált chatbotoktól kezdve a felhasználó postaládájában megjelenő hirdetésekig a Messenger a B2C marketingesek álma.

Érdekes módon, bár a Messenger még mindig elmarad a WhatsApp mögött a globális aktív felhasználók számát tekintve, az Egyesült Államokban a felhasználók körében a Messenger kényelmesen a népszerűbb választás.

Instagram - 1,221 milliárd aktív felhasználó

A világ legnépszerűbb fotómegosztó alkalmazása az 5. helyen áll, összesen 1,22 milliárd globális aktív felhasználóval. Az Instagramot 2009-ben a Google egykori alkalmazottja, Kevin Systrom alapította, és az akkori közösségi média tájkép hihetetlenül szorgalmas elemzésének eredménye. Egy korai magvető finanszírozási kör lehetővé tette Systrom számára, hogy az alkalmazást, amely kezdetben a whisky és a bourbon rajongók vonzására összpontosított, valami szélesebb körűvé alakítsa.

Valami olyanná, ami az iparágban meghatározó képmanipulációs technológiával és sokkal magával ragadóbb közösségi élménnyel rendelkezik, mint bármely más képmegosztó szolgáltatás akkoriban. Az eredmény egy abszolút bestiális közösségi hálózat lett. 2012 áprilisára, abban a hónapban, amikor a Facebook 1 milliárd dollárért felvásárolta, az Instagram 35 millióra növelte felhasználói számát. Három hónappal később már 80 millió felhasználó volt. 2016 júniusára elérte az 500 milliós számot.

Az Instagram egyik legmaradandóbb hozzájárulása a digitális marketing világához az "influencerek" létrehozása volt. Jobb híján egyes felhasználók népszerűsége "törekvő" jelleget kölcsönzött profiljuknak, ami hamarosan egy teljesen új marketingcsatorna megszületését eredményezte, amely lehetővé tette a hétköznapi emberek számára, hogy pénzzé tegyék hírnevüket.

Demográfiailag az Instagram elsősorban a 35 év alatti felhasználókat szólítja meg, az alkalmazás felhasználói bázisának 71%-a ebbe a kategóriába tartozik.

A B2C marketing szempontjából is rendkívül népszerű platform, az amerikai vállalkozások több mint 70%-a használja aktívan marketingcsatornaként. Az Instagram hihetetlen elkötelezettségi arányokat kínál a legnagyobb versenytársához, a Facebookhoz képest.

Annak ellenére, hogy viszonylag hasonló funkciókat és elköteleződési mechanizmusokat kínál, az Instagram-posztok átlagosan 23%-kal magasabb elköteleződési arányt mutatnak, mint a Facebookon közzétett képek.

Weixin/WeChat - 1,213 milliárd aktív felhasználó

A funkciók hihetetlenül széles skálája lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a szöveges üzenetek küldésétől és a videóhívások lebonyolításától kezdve a digitális fizetések feldolgozásán át a videojátékokig mindent elvégezzenek, így nem meglepő, hogy a WeChat ilyen magasan szerepel a listánkon. A WeChat óriási hasznosságát bizonyítja az is, hogy az alkalmazás annak ellenére érte el ezt a népszerűségi szintet, hogy a kínai kormány tömeges megfigyelési és cenzori erőfeszítései részeként aktívan megosztotta a felhasználók személyes adatait a kínai kormánnyal.

Ettől a szerencsétlen együttműködéstől függetlenül a WeChat gyakorlatilag a kínai élet minden területére berobbant - ezt a tényt az is alátámasztja, hogy az alkalmazás elfogadottsága az idősebb korosztályok körében rendkívül lenyűgöző. 2018-ban az 50 és 80 év közötti kínai mobilfelhasználók elképesztő 98,5%-a regisztrált WeChat-felhasználó. Míg a 60 év feletti WeChat-felhasználók 60%-a mobiladatainak több mint felét az alkalmazáson keresztül használja.

Telegram - 500 millió aktív felhasználó

Egyetlen azonnali üzenetküldésre fókuszáló közösségi hálózat sem profitált jobban a WhatsApp közelmúltbeli PR-katasztrófájából, mint a Telegram. Amikor a WhatsApp bejelentette az adatvédelmi irányelvek közelgő módosításait, a következmények azonnal éreztették hatásukat. A felhasználók tömegesen hagyták el a Facebook tulajdonában lévő csevegőalkalmazást - többségük a Telegramra cserélte, amely egy hiperbiztonságos IM és közösségi hálózati alkalmazás, amelyet a blokklánc-rajongók és a kriptovaluta-kereskedők kedvelnek.

A Hootsuite által közzétett adatok szerint az Android Telegram felhasználói több időt töltenek az alkalmazáson, mint azok, akik a Facebook Messengert használják. A közösségi médiával foglalkozó szakemberek jelentése szerint az átlagos felhasználó havonta 2,9 órát tölt a Telegrammal, szemben a Messenger 2,7 órájával.

Snapchat

A Snapchat szinte kizárólag a fiatalok törzshelye; nem valószínű, hogy a nagymamádnak is van fiókja. Az oldal középpontjában az önmegsemmisítő képek és videók megosztása áll, de van üzenetküldő eszköz és rengeteg játékfunkció is. Ha új vagy az alkalmazásban, mindenképpen tanulj meg Snapchat-szűrőt készíteni.

Tumblr

A Tumblr az, ami akkor történik, amikor a közösségi hálózatok és a blogolás világa összeütközik. Szövegeket, fotókat, videókat és egyéb médiatartalmakat tehetsz közzé a blogoldaladon, amelyeket aztán más felhasználók követhetnek. A hálózat támogatja a HTML-szerkesztést is; ha elég ügyes vagy, teljesen testre szabhatod az oldalad megjelenését és elrendezését. Még egyéni domainnevet is használhat. A Tumblr már (állítólag) biztonságos a kiskorúak számára. A 2018 decemberében történt teljes betiltás előtt becslések szerint az oldal forgalmának akár 22%-a is pornográf jellegű volt.

Pinterest

A Pinterest egy másik legjobb közösségi média alkalmazás. Leginkább képkönyvjelző oldalként írható le (bár a GIF-eket és videókat is támogatja). Képeket adhatsz hozzá nyilvános vagy privát tábláidhoz, követhetsz más felhasználókat és táblákat, és kommentálhatod a pineket. Az oldal kiváló, ha inspirációt keresel egy barkácsprojekthez, vagy ha szükséged van valamire, ami kreatív ötletet ébreszt a fejedben.

Sina Weibo

A Sina Weibo Kína válasza a Twitterre. Több mint 500 millió felhasználójával az egyik legnépszerűbb közösségi hálózat a világon. A kínai kormány erősen cenzúrázza az oldalt, de ha szeretnéd nyomon követni, mi történik Ázsiában, érdemes feliratkoznod. A Sina Weibo egy kínai tulajdon, amely mikroblog-oldalnak indult, és az ország harmadik legnagyobb közösségi hálózatává nőtte ki magát.

A listán szereplő többi kínai platformmal ellentétben a Weibo nagy hangsúlyt fektet a felhasználók által generált tartalmak létrehozására, terjesztésére és fogyasztására. Ez egy olyan információs központ, amelyet vállalkozások, újságírók, influencerek és egyszerű emberek egyaránt elfogadnak. A vállalatok különösen a Weibo-t marketingplatformként használják, és számos nemzetközi márka sikeresen kiaknázta a hatalmas kínai piacot.

Ezek közül a legsikeresebb a Tourism Australia volt, amely 2019-ben egy kínai influencer-csúcstalálkozón elnyerte a Weibo "legígéretesebb és legnépszerűbb külföldre irányuló úti cél" díját. Sajnos, ahogy az várható volt, a Weibón terjesztett információk szigorú kormányzati ellenőrzésnek és cenzúrának vannak kitéve. Ez azonban nem akadályozta meg a külföldi cégek folyamatos erőfeszítéseit, amelyek Kína lakosságának egyharmada számára kívánnak piacra lépni.

Reddit

Az internet címlapjaként emlegetett Reddit részben vitafórum, részben tartalomszolgáltató oldal. A felhasználók fel- és leértékelhetik a bejegyzéseket, így befolyásolhatják, hogy mi a népszerű az adott pillanatban. Az oldal alredditekre van felosztva. Ezek szinte minden elképzelhető témát lefednek. Ha van egy hiánypótló hobbid, a Reddit remek hely arra, hogy hasonlóan gondolkodó embereket találj.

TikTok

Az olyan régiekhez képest, mint a Twitter és a Facebook, a TikTok egy friss arcú közösségi média alkalmazás. Azért jött létre, hogy betöltse azt az űrt, amit a Vine hagyott maga után a leállítása után, de már régen felváltotta azt. A rövid videók iránt egyértelműen jelentős a kereslet; a TikTok volt a világ legtöbbet letöltött alkalmazása 2018 első felében, és azóta is töretlenül emelkedik. Íme minden, amit a TikTokról tudni kell, és a TikTok biztonsági kockázatai, amelyekkel érdemes tisztában lenni.

Ask.fm

Ma az Ask.fm egyike azoknak az oldalaknak, amelyeket a szülőknek fel kell venniük a blokkolási listájukra.

A következő bejegyzés a közösségi médiaalkalmazások listáján az Ask.fm. Ez egy kérdés-válasz oldal, ahol a felhasználók kérdéseket küldhetnek be. Bárki beugorhat és felajánlhatja gondolatait.

Az oldal korábban anonim volt, de két brit tinédzser öngyilkossága, miután állítólag kiberbántalmazták őket, rákényszerítette őket a szükséges újragondolásra.

VKontakte

A VKontakte a Facebook orosz megfelelője; ez a legnépszerűbb oldal az országban. A hálózat számos funkciója megegyezik az amerikai megfelelőjével, beleértve a csoportokat, oldalakat, privát üzenetküldést, eseménykezelést, képcímkézést és az alkalmazáson belüli játékokat.