, 2022/1/14
A társadalmi dilemma" című új Netflix-dokumentumfilm-dráma arról, hogy a technológiai vállalatok hogyan manipulálják az emberi pszichológiát, ami szörnyű következményekkel jár a társadalomra nézve, valószínűleg nem fogja befolyásolni ezeknek a vállalatoknak az eredményeit.
A Netflix új dokumentumfilm-drámája, a "The Social Dilemma" arra késztetett néhány közösségi médiafelhasználót, hogy elhagyja fiókját - de nem valószínű, hogy a film meg fogja akadályozni a technológiai óriásokat, amelyekkel szembenéz. A Netflix legnépszerűbb filmjeinek Top 10-es listáján a szeptember 9-i premierje óta gyakran szerepel a "The Social Dilemma", amelyet az Indiewire dicsért, mert "talán a közösségi média valaha készült legvilágosabb, legtömörebb és legmélyebben ijesztő elemzése", Benedict Evans technológiai elemző pedig kritizálta, mert "manipulatív és félrevezető".
A társadalmi dilemma egy 2020-as amerikai dokudrámafilm, amelyet Jeff Orlowski rendezett, és amelyet Orlowski, Davis Coombe és Vickie Curtis írt. A dokumentumfilm azt vizsgálja, hogy a közösségi média kialakítása hogyan táplál függőséget, hogyan manipulálja az emberek nézeteit, érzelmeit és viselkedését, valamint hogyan terjeszt összeesküvés-elméleteket és dezinformációt a profit maximalizálása érdekében. A film a közösségi média mentális egészségre gyakorolt hatásának kérdését is vizsgálja (beleértve a serdülők mentális egészségét és az emelkedő tini öngyilkossági arányokat).
A filmben interjúk hangzanak el számos volt alkalmazottal, vezetővel és más szakemberrel a vezető technológiai vállalatok és közösségi médiaplatformok, például a Facebook, a Google, a Twitter és a Mozilla vezetőivel. Ezek az interjúalanyok a vállalataiknál szerzett elsődleges tapasztalataikból merítenek, hogy megvitassák, hogyan okoztak ezek a platformok negatív problémás társadalmi, politikai és kulturális következményeket.
A megkérdezettek közül néhányan úgy vélik, hogy a közösségi médiaplatformok és a nagy technológiai vállalatok pozitív változásokat is hoztak a társadalom számára. Ezeket az interjúkat egy tinédzser közösségi médiafüggőségének forgatókönyv szerinti dramatizálása mellett mutatják be.
A társadalmi dilemmát a 2020-as Sundance Filmfesztiválon mutatták be 2020. január 26-án, és 2020. szeptember 9-én jelent meg a Netflixen. 2020-ban a dokumentumfilmet 38 000 000 háztartásban nézték meg a megjelenést követő első 28 napban. 2021-ben 7 jelölést kapott a 73. éves Emmy-díjkiosztóra.
A "The Social Dilemma" azt vizsgálja, hogy az internet legnépszerűbb termékei hogyan működnek egy alapvető üzleti modell alapján, amely a felhasználók viselkedésének nyomon követésére épül, hogy célzott hirdetéseket adjanak el, és egy ördögi körforgásban függőséget idézzenek elő. A film a technológiai szakértőkkel - köztük a Szilícium-völgyi óriáscégek számos korábbi alkalmazottjával - készített interjúkat és a közösségi média átlagos amerikaiakra gyakorolt negatív hatásait bemutató, PSA-stílusú drámai forgatókönyveket vegyíti.
A film számos témát érint, többek között azt, hogy a technológiai cégek hogyan befolyásolták a választásokat, az etnikai erőszakot, valamint a depresszió és az öngyilkosság arányát. Az alkalmazottakkal készült interjúk a legérdekesebb részek, amikor elmagyarázzák, hogyan fejlesztették ki cégeik az emberi pszichét ilyen hatékonyan manipuláló technológiát, és kifejezik sajnálkozásukat amiatt, amit szabadjára engedtek.
Figyelmeztetéseik vészjóslóak. A filmben Tim Kendall, a Facebook egykori vezetője azt mondja, hogy a legnagyobb rövid távú aggodalma a "polgárháború", míg Jaron Lanier, a technológia úttörője arra figyelmeztet: "Ha mondjuk még 20 évig a status quo mentén haladunk, akkor valószínűleg akaratos tudatlanságból elpusztítjuk a civilizációnkat".
A vallomások és a vészjóslások ellenére azonban a végső ajánlások, amelyeket e technológiai termékek átlagfogyasztójának tesznek, kiábrándítóan kevéssé eredetiek. Ezek az önsegítő javaslatok a következők: kapcsolja ki az értesítéseket; távolítsa el az időpazarló alkalmazásokat; ellenőrizze a tényeket, mielőtt megosztja a forrásokat; és kövesse azokat az embereket, akiknek más a véleménye, mint önnek.
A legironikusabb talán az, hogy ne nézd meg, amit az ajánló algoritmusok javasolnak - bár vélhetően az a kivétel, amikor a Netflix algoritmusa betölti a "The Social Dilemma" című filmet. A nagy technológiai cégek valószínűleg nem fogják egzisztenciális fenyegetésként kezelni az olyan filmeket, mint "A társadalmi dilemma". A Facebook, amely a közösségi médiát érő kritikák gyakori célpontja, idén még mindig rekordot döntött a nézettség és a bevételek terén.
A hirdetők bojkottja, amelyet a vállalat gyűlöletbeszéddel kapcsolatos politikájával kapcsolatos elégedetlenség váltott ki, nem járt komolyabb hatással, ahogy azt Mark Zuckerberg sikeresen megjósolta. A "The Social Dilemma" azzal zárul, hogy az interjúalanyok arra buzdítják a nézőket, hogy "változtassák meg a technológiáról szóló beszélgetést".
De miután ezek a technológiai szakemberek elmagyarázzák, hogy ők és a cégeik milyen hatékonyan tudták eltéríteni az emberi pszichológiát a profit érdekében - a magyarázatok között nem egyszer szerepel a mérnökök bűvészekhez való hasonlítása, és az "I Put a Spell on You" című dal ügyetlen felhasználása -, a retorika kissé laposra sikeredik. Nem kellene magának a technológiai iparnak is többet tudnia? A "The Social Dilemma" még mindig úgy tűnik, hogy ránk, a felhasználókra hárítja a felelősséget, holott többet kellene kérnie a résztvevőktől.