, 2022/1/20
A legtöbb közösségi médiaplatform nem vált sikeressé. Ismerj meg 10 egykor híres közösségi média szereplőt, amelyek mára megszűntek. Kétségtelen, hogy a közösségi média rengeteg életet megváltoztatott - nemcsak Amerikában, hanem az egész világon.
A kommunikáció, függetlenül attól, hogy valaki más milyen messze van (feltéve, hogy van egy tisztességes internetkapcsolata 😊), könnyebbé vált, mint valaha.
A marketing is olyan módon fejlődött, amire kevesen számítottak. És mégis, a közösségi média platformok továbbra is jönnek és mennek.
Íme egy lista a leglegendásabb közösségi médiaoldalról, amelyek a web kezdete óta eltűntek az útból.
DailyBooth
A DailyBooth egy fotónaplózó oldal volt, amely arra ösztönözte a felhasználókat, hogy naponta készítsenek egy képet egy felirattal. A mai Instagramhoz hasonló, mára már megszűnt, fotóorientált közösségi platform körülbelül másfél évvel az Instagram indulása előtt indult, majd 2012 végén hivatalosan is megszűnt.
A DailyBooth 2009. februári indulását követően népszerűségre tett szert, amikor hírességek és influencerek kezdtek csatlakozni a közösségi hálózathoz, amely 2009 szeptemberében elérte az egymilliomodik fotót. Kevesebb mint hat hónappal később elérte a 3 millió feltöltött fotót és a 10 millió kommentet.
2012 áprilisában az Airbnb átvette a DailyBooth csapatát, hogy segítse az utazási weboldal általános küldetését, és az év végén a DailyBooth már csak egy emlék volt.
FriendFeed
A FriendFeed egy 2007-ben indult közösségi gyűjtőoldal volt. A FriendFeed-et a Google korábbi alkalmazottaiból álló csoport alapította, és lényegében más közösségi hálózatokat használt fel a saját hálózatának kiépítéséhez, a relevanciára és a hasznosságra összpontosítva ezeken az oldalakon, majd a frissítéseket a saját platformján konszolidálva. A Facebook 2009-ben vásárolta meg a FriendFeedet 15 millió dollárért készpénzben és 32,5 millió dollárért részvényekben. A közösségi hálózati óriás 2015 áprilisában végleg bezárta a FriendFeedet.
iTunes Ping
Ez az Apple tulajdonában lévő közösségi oldal nyilvánvalóan a zenére helyezte a hangsúlyt, és szerencsésen, több mint 1 millió felhasználóval indult 2010-ben.
De még ez sem tudta megmenteni. Az iTunes 10. kiadásában az iTunes beépített részeként indított szolgáltatás lehetővé tette a felhasználók számára, hogy kövessék a művészeket, és frissítéseket kapjanak a zenével kapcsolatban a barátaiktól és a művészektől.
A Pinget végül 2012-ben bezárták, és helyébe a Facebook és a Twitter közösségi média integrációja lépett.
Google Wave és Google Buzz
Google Buzz ikonA Google Buzz 2010-ben indult el, felváltva az egy évvel korábban, 2009-ben indult Google Wave-et. Mindkettő a Google kísérlete volt egy olyan globális közösségi médiaoldal kifejlesztésére, amely a Facebookkal vetekedhet. Mindkét platformot úgy tervezték, hogy a felhasználók privát vagy nyilvános posztokat oszthassanak meg barátaikkal, az integrációs partnerek széles listájával, amelyek között szerepelt a Twitter, a YouTube, a Flickr, a Blogger, a már említett FriendFeed és még sok más. Végül a Buzz egy óriási adatvédelmi rémálom volt, a Wave pedig egy bonyolult zűrzavar, így mindkét platform arra volt ítélve, hogy a Google projekttemetőjébe kerüljön.
Meerkat
Egy innovatív videoplatform, amely végül segített a livestreaminget az összes közösségi feedünk élére repíteni, a Meerkat végül a nagynevű közösségi médiaóriások (nevezetesen a Facebook és a Twitter) által halálra ítélve, miután újraalkották az ötletet a már meglévő - és sokoldalú - közösségi médiacsatornáikon. Alig néhány héttel a Meerkat megjelenése után a Twitter leállította a Twitter közösségi gráfjához való hozzáférést, majd felvásárolta a rivális élő videós alkalmazást, a Periscope-ot, és 2015 márciusának végén elindította. A Facebook és az Instagram is hasonló funkciókat kínál az alkalmazásaiban, a Facebook 2016 áprilisában indította el a Facebook Live-ot.
Friendster
A Facebook előtt az egyik eredeti közösségi hálózat, a Friendster az ázsiai piacot uralta indulása óta (2002-ben). Világszerte elérhető és használható volt, de forgalmának 90%-a Ázsiából származott. A platformnak 2008-ban több egyedi látogatója volt, mint bármely más ázsiai közösségi hálózatnak.
A Friendster végül 2011-ben közösségi játékoldallá fejlődött, és több mint 115 millió felhasználóval büszkélkedhetett, akik főként a Fülöp-szigetekről, Malajziából és Szingapúrból érkeztek. Hivatalosan 2018-ban zárta be a működését három év szünet után.
Yik Yak
A Yik Yakot csúcspontján 400 millió dollárra értékelték. A 2014-es indulás után az anonim üzenetküldő mobilalkalmazás gyorsan lendületet vett a fiatal felnőttek körében, és több mint 70 millió dolláros kockázati tőkefinanszírozást gyűjtött, de egyúttal rengeteg problémát is. A legnagyobb, egyik fő jellemzője: az anonimitása.
A felhasználók - jellemzően középiskolások és egyetemisták - nyilvánosan bármit közzétehettek, amit csak akartak, hogy a földrajzi környezetükben lévő többi anonim felhasználó láthassa és interakcióba léphessen velük. Ez nyilvánvaló okokból problémákat okozott, többek között bombariadókat és gyűlöletből elkövetett erőszakos cselekményeket.
A közösségi média világa már így is tele volt/van internetes zaklatókkal, és gyakran az emberi interakciók pöcegödrének tűnik - a Yik Yak pedig csak hozzájárult a viszályokhoz. Nem kellett sok idő, hogy a kocka megforduljon. 2014 végére a Yik Yak népszerűsége és használata már csökkent. Végül 2017 elején végleg bezárt.
Vine
A közösségi média legenda (és személyes kedvencem), amely segített a videót reflektorfénybe emelni, a Vine egy másik, korát megelőző mobilalkalmazás volt, amely segített megszabni a mércét, hogy a közösségi média és a videó hogyan használhatják egymást a virágzás érdekében. A rövid videós alkalmazást még a hivatalos bevezetése előtt felvásárolta a Twitter, és végül 2013-as csúcspontján az amerikai iOS App Store legtöbbet letöltött ingyenes alkalmazásává vált. Addig a pontig ez volt a valaha megjelent legnépszerűbb videóalkalmazás.
De nem tartott sokáig. A Vine nem tudott alkalmazkodni, mivel más riválisok (pl. Snapchat) megjelentek és alkalmazkodtak. Ráadásul a Twitter saját üzletága is flottul ment, ami miatt a Twitter 2016 végén kénytelen volt bezárni a Vine-t.
Google Plus
A Google Plus valódi története. A Google egy újabb "tesztje", a Google Plus sorsa ugyanúgy alakult, mint a Google sok más közösségi hálózat építésére tett kísérlete - kudarc. A Google Plus forradalmi platform volt abban a tekintetben, ahogyan segített a keresés fejlődésében, miközben tovább képezte a webmarketing világát a tekintélyről és a világ minden tájáról érkező entitásokról, de kiderült, hogy a Google Plus egy újabb sikertelen kísérlet volt arra, hogy egy rivális közösségi hálózat trónfosztja a Facebookot.
Pedig nem is volt közösségi hálózat. És talán éppen ebből fakadt sok problémája. A Google valójában azért összpontosított a "személyazonossági hálózatára", mert azt tervezte, hogy a szövetségi kormány által működtetett program személyazonossági szolgáltatója lesz. Semmi érdemlegeset nem kínált a felhasználóknak, és ezért most ott van, ahová való: kihalt.
MySpace
Igen, a MySpace még mindig létezik. Van egy működő URL címe, egy iroda alkalmazottaival, és ami a legfontosabb, most is lehet új fiókot regisztrálni.
De ez már nem ugyanaz az úttörő MySpace, amely hozzájárult ahhoz, hogy a közösségi média néhány sötét pincéből (ami nem volt az) végül világszerte több milliárd háztartásban (és okostelefonon) elterjedt.
Ez az a MySpace, amely segített kialakítani a mai digitális marketingkorszakot, és még inkább katalizálta a Facebook sikerét, amikor az átadta neki a legnépszerűbb közösségi médiahálózat címét. A MySpace 2006-ban a világ leglátogatottabb weboldalából 2011-ben egyetlen hónap alatt 10 millió egyedi felhasználót veszített.
A vezető közösségi hálózatként megfordult, mielőtt újra feltalálta magát, mint az új művészek számára létrehozott, zenére összpontosító hálózat, és kevésbé a "személyes üzletre" összpontosító hálózat. Úgy tűnik, ez azóta sem működik. Mi a rosszabb? A MySpace folyamatosan lábon lövi magát. És a legutóbbi baklövés sem olyan, amit meg kell becsmérelni. Különösen, mivel ugyanazt a történetet meséli el, amit én is: A MySpace halott.