, 2022/1/10
Mi a szakmai hálózatépítés Hálózatépítés. Ez egy olyan kifejezés, amivel sokat dobálóznak. Szerettünk volna igazán elmélyülni benne, és feltárni, hogy a szakmai és üzleti kapcsolatépítés, a kapcsolatteremtés és a szocializáció hogyan segíthet téged az előrelépésben, a mentorálásban, a karrierlétra megmászásában és a szakmai életednek következő szakaszába való eljutásban.
A szótár meghatározása szerint a hálózatépítés "másokkal való interakció információcsere és szakmai vagy társadalmi kapcsolatok kialakítása céljából". De mit is jelent ez? Nos, a szakmai hálózatépítés, a fontos kapcsolatok, kapcsolatok és interakciók kialakításáról szól, amelyek segítik az előrehaladást. A hálózatépítésnek nem kell feltétlenül "szakmai" jellegűnek lennie. Létezik személyes kapcsolatépítés is. A személyes kapcsolatépítés hagyományosan segít az egyénnek a társadalmi körök bővítésében és a barátságok kialakításában. A szakmai hálózatépítés sokkal inkább arra összpontosít, hogy ki mivel foglalkozik, milyen iparágban dolgozik, kiket ismer és merre tart.
A régi mondás, miszerint "nem az számít, hogy mit tudsz, hanem az, hogy kit ismersz", a szakmai kapcsolatépítéssel összefüggésben mindenképpen érvényes. És az internet megjelenésével a kapcsolatépítés is sokkal könnyebbé vált! Egy gombnyomással és egy doboz keresésével hasonló gondolkodású szakembereket találhatunk városunkban, iparágunkban, vállalatunkban és hasonló szerepkörökben. Az olyan szakmai hálózatok, mint a LinkedIn, fantasztikusan segítenek abban, hogy felkutassuk a különböző vállalatoknál a mi szerepkörünkben lévő, hasonló szakembereket találhatunk városunkban, iparágunkban, vállalatunkban és hasonló szerepkörökben.
Az olyan szakmai hálózatok, mint a LinkedIn, fantasztikusan segítenek abban, hogy felkutassuk a különböző vállalatoknál a mi szerepkörünkben lévő, hasonló szakembereket. Az "offline" hálózatépítés gyakran szemináriumokon, konferenciákon, italfogadásokon, sőt, akár nagyobb vállalatok irodáiban is zajlik. A hálózatépítés korántsem arról szól, hogy kapcsolatokat alakítsunk ki a nagyvilágban. A nagyvállalatokon belüli hálózatépítés ugyanolyan hasznos, ha nem még hasznosabb lehet időnként. A kollégák megismerése és az értékes belső hálózatok kialakítása nagyon fontos, és a PushFar nagy támogatója ennek.
Milyen előnyökkel járhat a szakmai kapcsolatépítés?
Az elsődleges előny vagy a szakmai hálózatépítés a karrierépítés. A hálózat kiépítése segíthet abban, hogy könnyebben felszabaduljanak a lehetőségek; legyen szó álláslehetőségekről, értékesítési lehetőségekről vagy partnerségekről. Minél több szakemberrel lépsz kapcsolatba és rendszeresen, annál szélesebb lesz a köröd és annál több a leendő lehetőség.
Ha rendszeresen találkozol a szakmai hálózatodnak tagjaival, az segíthet abban, hogy közel maradj a földhöz, és elsőként vehesd igénybe a kínálkozó lehetőségeket. Tudjuk, hogy az álláspiac folyamatosan kapkod a legjobb tehetségek és jelöltek után az új munkalehetőségekért. Ezt egyszerűen a munkaerő-közvetítő iparág folyamatos sikere és növekedése alapján tudjuk. Ha egy szakembernek van egy olyan hálózata, amely nyitott fülekkel rendelkezik, az segíthet neki abban, hogy elsőként értesüljön az új szerepekről, és a konkurencia előtt jelentkezz.
A hálózatépítés azonban több, mint munkalehetőségek. Soha nem tudhatod, hogy mikor van szükséged egy adott iparágban dolgozók tanácsára, mikor szeretnéd eladni termékeid vagy szolgáltatásaid egy másik vállalatnak, vagy egyszerűen csak partnerséget szeretnél kialakítani egy másik vállalkozással. Minél több szakember van a könyveidben, annál könnyebb lesz felszabadítani ezeket a lehetőségeket.
Ráadásul egy kapcsolat vagy szakmai kolléga lehet, hogy nem közvetlenül a te számodra jelent hasznot vagy segítséget, de a hálózatodban és szakmai körödből valaki másnak igenis segíthetsz. Az emberek összekapcsolásának képessége ugyanolyan fontos mind a saját hálózatodnak bővítésében, mind pedig a másoknak nyújtott támogatás továbbadásában.
Kivel érdemes hálózatépítést végeznie
A szakmai hálózatépítés túlmutat azon az egyszerű aktuson, hogy kapcsolatokat alakíts ki az iparágon, városon és vállalaton belül. Bár a saját iparágadban a szakmai hálózatok kiépítése tűnhet a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb megközelítésnek (és természetesen ennek is megvannak az előnyei), a leghatékonyabb szakemberek olyan kapcsolatokat alakítanak ki, ahol nem elsőre tűnik fel a nyilvánvaló kapcsolat. Hogy miért? Nos, mert sokkal könnyebb már a kezdetektől fogva szélesebb hálózatot kialakítani, és így már kialakított kapcsolatokkal rendelkezni, amikor szükség lesz rájuk.
A kapcsolatok kialakítása azon a ponton, amikor "szükséged" van rájuk, gyakran túl nyilvánvaló, meggondolatlan és akár kétségbeesettnek is tűnhet. Gondolj bele, ha a menedzsered arra kér, hogy értékesítési céllal kezdj el kapcsolatba lépni a technológiai ágazat szakembereivel, sokkal könnyebb lesz belevágni, ha már vannak kapcsolataid a címjegyzékében.
És ezért mindig arra bátorítanánk a szakembereket, hogy hálózatépítésre és másokkal való kapcsolatfelvételre buzdítsanak mindenütt. Lehet, hogy nem is tudod, mennyire hasznosnak tűnhet elsőre egy-egy kapcsolat, de a hálózatépítés nem lehet túlságosan nyilvánvaló. Mindannyian tudjuk, hogy a kapcsolatépítés fontos, de a kapcsolatépítés és az értékesítés között éles különbség van.
A hálózatépítés az elköteleződésről, a kölcsönhatásról, a tanulásról és a kapcsolatépítésről szól. Az értékesítés sokkal inkább azon alapul, hogy eladjunk valamit. Soha ne "használj ki" senkit. Ez nagyon különbözik a kapcsolatépítéstől. Játszd tisztességesen, és mindig legyél hajlandó segítséget nyújtani, még akkor is, ha úgy érzed, hogy nem kapsz cserébe semmit. A hálózatépítésnek kölcsönösen előnyösnek kell lennie ahhoz, hogy valóban működjön.
Hová mehetsz hálózatépítésre?
Számos módja van a kapcsolatépítésnek, és a helyszínek, helyszínek, rendezvények és terek, ahol ezt megteheted, nagyon különbözőek. Az alábbiakban néhány javasolt kiindulópontot mutatunk be a legjobb szakmai kapcsolatépítéshez.
Hálózatépítő találkozócsoportok
A hálózatépítő rendezvények és fogadások nyilvánvaló kiindulópontot jelentenek. Ezek célja, hogy segítsék az embereket a kapcsolatteremtésben, új szakemberekkel való találkozásban és a lehetőségek bővítésében. Ma már minden eddiginél könnyebb megtalálni a szakmai hálózatépítő eseményeket, az Eventbrite, a Meetups és a Facebook Events segítségével egy gyors iparági keresés rengeteg leendő eseményt hoz fel a te városodban. Fedezd fel, mi van ott, menj el és legyél nyitott. Vigyél magaddal névjegykártyákat, de ne erőltesd őket az emberekre.
Online szakmai hálózatok
Számos ilyen hálózat létezik, és remek módja lehet annak, hogy megtudd, ki dolgozik még az iparágadban, városodban, illetve, hogy megtudd, kik dolgoznak ezeken a körökön kívül, de nyitottak a kapcsolatépítésre. A LinkedIn, Opportunity, BranchOut és Angel List csak néhány létező hálózat. Regisztrálj, hozz létre egy profilt, és kezdj el üzeneteket küldeni. Ne felejtsd el regisztrálni érdeklődésed a PushFar számára is - platformkínálatunk része a szakmai hálózatépítés.
Konferenciák és szemináriumok
A networking-találkozókhoz és az italfogadásokhoz hasonlóan a konferenciák és szemináriumok is nagyon népszerűek, és rengeteg van belőlük! A Meetup és az Eventbrite ismét remek weboldalak, amelyeken megtalálhatod az ilyen jellegű eseményeket a közeledben. Ha egy nagyobb szervezetnél dolgozol, akkor nagy az esélye, hogy ők is tartanak rendezvényeket - ezeket mindenképpen nézd meg, és hozz magaddal egy-két kollégát is.
Webes fórumok
Talán azt hitted, hogy a webes fórumok ideje már régen lejárt. De meglepő módon - vagy talán nem, ha elkezded felfedezni az előnyeiket - még mindig rendkívül aktívak. Az interneten rengeteg aktív fórum található, amelyek iparágakra, munkahelyekre, vállalatokra és városokra specializálódtak. Iratkozz fel, és kezdj el fórumokon posztolni, hogy megtaláld azokat, akikkel szívesen kapcsolatba lépnél.
Hogyan kell hálózatba kapcsolódni?
Hálózatépítő szakemberek
Nincs egyetlen, egyetlen helyes módszer, ahogyan a szakmai kapcsolatépítést végeznie kell. Mindig azt javasoljuk, hogy légy nyitott, barátságos és elkötelezett azokkal az emberekkel, akikkel beszélgetsz - legyen szó rendezvényekről, szemináriumokról, konferenciákról vagy online. Beszélj annyi emberrel, amennyivel csak tudsz - de ne is siettesde a beszélgetést. Mutass érdeklődést azok iránt, akikkel beszélgetsz. Kérdezz többet arról, hogy mivel foglalkoznak, milyen vállalatnál dolgoznak, mit élveznek a munkájukban, és hogyan néz ki a karrierjük előrehaladása és a következő lépések.
Ha őszinte érdeklődést mutatsz, az nagyszerű módja annak, hogy lebontsd a korlátokat, és segithetsz feltárni, hogy hol rejlenek a leendő szakmai lehetőségek - akár az ő, akár a te számodra -. Előfordulhat, hogy egy olyan vállalatnál keresnek új feladatot, ahol te dolgozol, és ahol van egy szabad pozíció! Soha nem lehet tudni, és a kérdezés jó módja annak, hogy többet tudj meg a világról mind az iparágon belül, mind azon kívül. Érdeklődj a vállalati kultúráról abban a cégben, ahol az illető dolgozik.
Amikor bemutatkozol valakinek egy rendezvényen, először mutatkozz be a neveddel és a munkáddal, majd kérdezd meg, hogy az illető (vagy az illetők), akivel beszélgetsz, mivel foglalkozik (vagy foglalkoznak). Próbálj meg nem félbeszakítani egy meglévő beszélgetést. Rendezvényeken és szemináriumokon gyakran viszonylag könnyű megtalálni azokat a személyeket, akik nem éppen valakivel beszélgetnek vagy beszélgetésbe elegyednek.
Odasétálni hozzájuk, és beszélgetést kezdeményezni sokkal könnyebb, mint megpróbálni egy már párbeszédet folytató szakemberekből álló csoporttal. Ha valaki nyilvánvalóan nem áll rendelkezésre egy beszélgetésre, próbálj meg óvatosan beszélgetésbe elegyedni három vagy négy személy között. Nem ajánlott megszakítani az 1-1 személy közötti párbeszédet, kivéve, ha mindkét személy úgy tűnik, hogy körülnéz a teremben és nyitott a beszélgetés kiszélesítésére. Az 1 az 1 elleni beszélgetéseket azért nem jó félbeszakítani, mert ezek magánjellegű vagy koncentrált beszélgetések lehetnek.
Mikor érdemes névjegykártyát használni?
A névjegykártyák nagyszerűek, de nem szabad dobálózni velük. Ne ugorj bele egy beszélgetésbe névjegykártyával. Először ismerkedj meg valakivel, alakíts ki egy beszélgetést, és a végén, ha úgy érzed, hogy ez helyénvaló, ajánlj fel egy névjegykártyát, és udvariasan kérdezd meg, hogy van-e neki is. Ha nincs, akkor ajánld nekik, hogy küldjenek neked egy e-mailt. A névjegykártyának tartalmaznia kell az e-mail címed, weboldalad és mobilszámod.
Ne add oda a névjegykártyád ha valóban nem látod a folytatást vagy a lehetőséget - egyszerűen nincs értelme. A lehetőségek azonban nem biztos, hogy elsőre nyilvánvalóak, így ha bármelyik fél számára hosszabb távú lehetőségek nyílnak, mindig érdemes kicserélni az elérhetőségi adatokat. Elfelejtetted a névjegykártyáid? Semmi gond - a technológia csodáinak és az okostelefonok feltalálásának köszönhetően virtuálisan is kicserélhetik névjegykártyáikat, vagy a LinkedIn-en keresztül is kapcsolatba léphettek, ha mindketten ott vagytok. Ellenkező esetben miért ne küldhetnél egy e-mailt rögtön az eseményen.
Hogyan segíthet a PushFar?
A PushFar egy 2019 elején induló szakmai karrierépítési, mentorálási és kapcsolatépítési platform. A platform intelligens eszközök és megoldások széles skáláját kínálja, hogy segítse az egyének és a vállalkozások karrierépítését, a mentorok egymásra találását és a szakmai hálózatépítést is. Már most előzetesen regisztrálhat.