, 2022/1/3

Mit jelent az ADA-megfelelőség a weboldalam számára? A fogyatékossággal élő amerikaiakról szóló törvény (ADA) az egyik leglátványosabb és az egyik legbonyolultabb jogszabály az akadálymentesítés területén. Nézzük meg néhány apró részletét annak, hogy mit jelent ma egy ADA-kompatibilis weboldal. Weboldal ADA-megfelelőségének illusztrációja

ada compliant website

Mit jelent az ADA-megfelelőség?

Az Amerikaiak a fogyatékossággal élőkről szóló törvényt 1990-ben hozták létre annak érdekében, hogy véget vessenek a különböző képességeken alapuló megkülönböztetésnek. Az ADA nagymértékben támaszkodva az 1964-es, mérföldkőnek számító polgári jogi törvényre, amely védelmet biztosított a faji, vallási, nemi vagy nemzeti hovatartozáson alapuló megkülönböztetés ellen, egy lépéssel tovább ment, és előírta a szervezeteknek, hogy "ésszerű alkalmazkodási lehetőségeket" biztosítsanak a fogyatékkal élő alkalmazottak számára.

Bár az amerikai fogyatékossági törvényt az internet megjelenése előtt hozták létre, tervezői szándékosan úgy alakították ki, hogy fejlődni tudjon. A "hely vagy nyilvános szálláshely" fogalma a törvény egyik központi eleme, és tökéletes példája a rugalmasságának. A technológia fejlődésével ma már azt tapasztaljuk, hogy a weboldalak és a mobilalkalmazások a vásárlás, a tanulás, a megosztás és a kapcsolatteremtés alapvető helyei, és így az ADA védelme alatt állnak.

Sokan azonban nincsenek tisztában azzal, hogy mik a tényleges szabványok és követelmények a honlapok ADA-megfelelőségére vonatkozóan. Az ADA elfogadása új jogi iparágat hozott létre, amely a bírósági rendszert használja fel a vállalkozások felelősségre vonására. E jogi lépések közül sok jogszerű volt. Mások egyszerűen csak ügyvédek voltak, akik könnyű pénzt akartak keresni. Ez ma egyre inkább így van, mivel az USA-t elárasztották a bírósági keresetek, amelyek szerint a weboldalak vagy mobilalkalmazások sértik az ADA-t.

Az igazság az, hogy a legtöbb ügynek van alapja. Az elmúlt három évben a Utah Állam Fogyatékossággal Élők Központjának WebAIM projektje a legnagyobb egymillió weboldal honlapjának hozzáférhetőségi tesztjeit végezte el. A 2021-es jelentés szerint a honlapok 98,1%-ánál kimutatható volt a WCAG 2 hiba. Tény, hogy ha egy honlapot nem kifejezetten úgy terveztek és építettek, hogy lehetővé tegye az akadálymentesítést, akkor egyszerűen nem az.

A digitális akadálymentesítésnek mint polgári jognak a növekvő tudatosítása pedig egyre nagyobb nyomást gyakorol a weboldal-tulajdonosokra, hogy foglalkozzanak ezekkel a kérdésekkel, különben jogi lépésekkel és nyilvános vizsgálódással kell szembenézniük. Bár jó lenne, ha a weboldal-tulajdonosok önkéntesen megfelelnének az ADA előírásainak, a valóság az, hogy a megfelelés kikényszerítéséhez jogi lépésekre van szükség..

Mit mond az ADA a weboldalakról?

Az ADA és a weboldalak kapcsolata bonyolult és gyakran zavaros történet. Az ADA nem foglalkozik kifejezetten az online megfeleléssel, még azután sem, hogy a 2008-as, sokkal inkább a webre összpontosító korszakban több módosításon is átesett. Mivel a törvény nem terjed ki konkrétan, általában a bíróságokra hárul annak meghatározása, hogy az ADA-előírások hogyan alkalmazandók a weboldalakra - vagy alkalmazandók-e egyáltalán.

Az ADA III. címe előírja, hogy a "nyilvános szálláshelyek" minden tulajdonosának, bérbeadójának vagy üzemeltetőjének egyenlő hozzáférést kell biztosítania azon felhasználók számára, akik megfelelnek az ADA fogyatékossági normáinak. Mivel 2017-ben világszerte nagyjából 1,66 milliárd ember vásárolt online, joggal feltételezhetjük, hogy ez a fogalom a weboldalakra is vonatkozik, de jogi szempontból meglepően sok a szürke terület.

Különböző bíróságok Amerika-szerte úgy döntöttek, hogy a kereskedelmi weboldalak nyilvános szálláshelyek, és így az ADA szabályainak hatálya alá tartoznak. Más ügyekben arra a következtetésre jutottak, hogy a weboldalakra akkor vonatkoznak az ADA szabályai, ha szoros "kapcsolat" van a weboldal és egy fizikai helyszín között, a leghíresebb példa erre a Winn-Dixie szupermarketlánc elleni ítélet, amiért nem tette elérhetővé weboldalát a gyengénlátó felhasználók számára.

Más bíróságok úgy döntöttek, hogy az ADA a maga formájában egyszerűen nem nyújt semmilyen védelmet az online felhasználók számára. Mivel nincsenek átfogó szövetségi szabályok, nehéz határozottan nyilatkozni arról, hogy egy adott weboldalra vonatkoznak-e az ADA hozzáférhetőségi szabályai. Tovább bonyolítja a kérdést, hogy az Egyesült Államok nemrégiben úgy tűnt, hogy átfogó hozzáférhetőségi követelmények elfogadásának küszöbén áll.

A 2018 januárjában hatályba lépni tervezett szövetségi rendeletek a szövetségi weboldalakat a WCAG 2.0 Level AA szabványoknak vetették volna alá, amely irányelvek Európa nagy részén és a világ számos más nemzeténél az online hozzáférhetőségi szabályok alapját képezik. A jelenlegi kormányzat azonban a deregulációra való általános törekvés részeként visszavonta ezt a követelményt, így az ADA online alkalmazásai továbbra is homályosak maradnak.

Hogyan tesztelheted kézzel egy weboldal ADA-megfelelőségét?

Weboldala akadálymentesítési megfelelőségének teszteléséhez használhatja ingyenes ADA-megfelelőségi weboldal-ellenőrzőnket, vagy Accessibility Chrome bővítményünket a manuális teszteléshez.

Kötelező-e az ADA-megfelelőség a weboldalamon?

Amint arra valószínűleg már rájöttél, a válasz nem, mivel egyáltalán nem világos, hogy az ADA-szabályokat hogyan, vagy egyáltalán alkalmazzák-e bármelyik weboldalra. Ennek ellenére általában jó ötlet az óvatosságot választani. Számos állam elfogadta saját akadálymentesítési törvényeit, és az elmúlt években megugrott a weboldalak ellen indított, akadálymentesítéssel kapcsolatos perek száma.

A felperesek minden eddiginél sikeresebbek voltak ezekben a perekben. Mivel nincsenek egyértelműen meghatározott szabályok, amelyeket követni kellene, a legtöbb vállalatnak valószínűleg nem éri meg kockáztatni, hogy a bíróság a javukra dönt. Tehát, ha nincsenek egyértelmű hozzáférhetőségi előírások, amelyeknek meg kell felelni, hogyan állapíthatod meg, hogy a weboldalad megfelel-e a követelményeknek?

A rendelkezésre álló legjobb mérőeszköz a fent említett WCAG 2.0 Level AA irányelvek. A WCAG-szabványok 1999 óta az Európai Unióban és más országokban is az akadálymentesítés irányadó elvei, a legutóbbi frissítés 2018 tavaszán lépett hatályba. Bár a WCAG inkább ajánlott intézkedések, mint végrehajtható jogszabályok sorozata, világszerte számos online hozzáférhetőségi törvény gerincét képezi, és erős modellt kínál minden olyan amerikai szervezet számára, amely arra törekszik, hogy minden felhasználó számára egyenlő hozzáférést biztosítson.

Az ADA-megfelelőségi audit legjobb gyakorlatai

A legjobb gyakorlat a 3-faktoros WCAG 2.1 A, AA audit. Nem lehet kizárólag automatizált auditokra hagyatkozni, mivel a WCAG árnyalt és értelmezhető. Az automatizált eszközök csak a WCAG-problémák ~30%-át képesek felismerni.

Automatizált WCAG-tesztelés - A teljes weboldal átvizsgálása az alacsonyan lógó gyümölcsök megragadására.

Kézi WCAG-tesztelés - A kód és a használati esetek kézi felülvizsgálata egyedi oldalak esetében.

Segédtechnológiai tesztelés - Olyan eszközök használata, amelyeket a fogyatékkal élők használnak az egyedi oldalak használati eseteire.

A kihívás az, hogy olyan akadálymentesítési szakértőt találjunk, aki elég széleskörű és mély tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy alkalmas legyen. Egy ilyen akadálymentesítési tanácsadónak az alábbiak mindegyikében kell szakértelemmel rendelkeznie ahhoz, hogy hasznos és megbízható útmutatást nyújtson a javításhoz.

A fogyatékossággal élő felhasználók használati eseteinek számos kombinációja.

A fogyatékkal élők által használt segédtechnológiák

A weboldal kódja

A WCAG

A jogi tudatosság, hogy melyek azok a problémák, amelyek a legnagyobb valószínűséggel jogi lépéseket váltanak ki.

A kulcs az, hogy olyan alapos WCAG auditálási jelentést kapjon, amely nemcsak azt határozza meg, hogy mi és hol sérti a WCAG-t, hanem - ami a legfontosabb - azt is, hogy hogyan lehet ezeket kijavítani.

Mennyibe kerül egy WCAG audit?

A költségek jelentősek, és a költségek nagyon széles skálán mozognak. Végső soron az Ön által elkölthető összeg alapvetően azt az összeget fogja jelenteni, amelyet hajlandó költeni a folyamatos jogi kockázatok elkerülése és annak biztosítása érdekében, hogy weboldala a látogatók legszélesebb köre számára elérhető legyen. Ez a legtöbb weboldal esetében a 3 000 dollártól vagy kevesebbtől akár 30 000 dollárig is terjedhet. A nagy és összetett vállalati webhelyek ára könnyen meghaladhatja az 50 000 $-t, és egyesek akár hat számjegyű összeget is elérhetnek. A költségek kérdése fontos, és fontos, hogy megértse a különböző lehetőségeket. Itt egy útmutató a webes akadálymentesítés költségeiről, amely gyakorlatias módszereket tartalmaz a hozzáférhetőségi célok elérésének költségei csökkentésére.

Milyen szerepet játszik a WCAG 2.1 az ADA-megfelelésben?

A WCAG-irányelveket 2018 júniusában frissítették a 2.0-s verzióról a 2.1-es verzióra. A 2.1 frissítései lefedik az előző verzió óta bekövetkezett technológiai változásokat, és olyan területekkel is foglalkoznak, amelyek a 2.0-ban alulreprezentáltak voltak. Mit jelent ez számodra? Jelenleg nem sokat. A megcélzott megfelelőségi szint továbbra is a WCAG 2.0 AA szintje, és a 2.1-es sikerkritériumok a 2.0-ban már létező kritériumokon kívül vannak.

A WCAG-irányelvekkel számos más cikkünkben hosszasan foglalkoztunk, de íme egy gyors áttekintés a WCAG- és ADA-kompatibilis webhelyek fenntartásának alapelveiről. A megfelelés szintjei. A WCAG-irányelvek három szintre bontják a hozzáférhetőségi kérdéseket. Az "A" szintű problémák a legsürgetőbbek, és olyan problémákat foglalnak magukban, amelyek súlyosan korlátozhatják a fogyatékkal élő látogatókat a weboldalon való navigálásban vagy annak használatában.

Az AA szintű problémák általában inkább a funkcionalitásban gyökereznek, és olyan területeket érintenek, ahol javításra van szükség ahhoz, hogy a fogyatékkal élő felhasználók teljes mértékben élvezhessék a webhelyet. (Az AA szint a legtöbb kereskedelmi weboldal célszabványa.) Az AAA szint kérdései a legmagasabb szintűek, amelyek az A és AA szinten azonosított problémák finomhangolását és bővítését jelentik. Bár ez egy kiváló cél, az AAA szintnek való teljes megfelelés valószínűleg a legtöbb weboldal számára elérhetetlen.

Fókuszterületek

A WCAG-irányelvek szerint az akadálymentesítési problémák négy különböző csoportba sorolhatók. Ezek a csoportok a P.O.U.R. rövidítéssel foglalhatók össze.

Az érzékelhető problémák azok, amelyek befolyásolják a felhasználó képességét a weboldalon található információk megtalálására és feldolgozására (például a videótartalom hangleírásának biztosítása).

A működtethető problémák azok, amelyek befolyásolják a látogatók navigációs és használati képességét a weboldalon (például annak biztosítása, hogy a weboldal összes funkciója és navigációja csak billentyűzetparancsokkal is működtethető legyen).

A megérthető kérdések a felhasználó azon képességére vonatkoznak, hogy a weboldalon található összes információt és navigációt felismerje és megértse (például olyan hibaüzenetek összeállítása, amelyek tartalmazzák a hiba egyértelmű magyarázatát és a hiba kijavítására vonatkozó utasításokat).

A robosztus kérdések a weboldal azon képességét érintik, hogy a fogyatékkal élő felhasználók változó igényeihez alkalmazkodni és fejlődni tudjon (például a kompatibilitás tesztelése az összes vezető képernyőolvasóval, és annak biztosítása, hogy ezek a képességek a jövőben továbbfejleszthetők legyenek).

Bár a fogyatékossággal élő amerikaiakról szóló törvénynek az online hozzáférhetőségre gyakorolt hatása a belátható jövőben valószínűleg homályos marad, nem kérdéses, hogy az egyenlő hozzáférés komoly aggodalomra ad okot a felhasználók számára szerte Amerikában, valamint az ezeket a felhasználókat kiszolgáló bíróságok számára. Egyértelmű nemzeti irányelvek hiányában a WCAG hozzáférhetőségi szabványok betartása továbbra is a legjobb megoldás a legtöbb szervezet számára. Ez nem csak egy okos módja annak, hogy elkerüljük az akadálymentesítési pereket és a negatív publicitást - az akadálymentes megoldások biztosítása minden felhasználó számára egyszerűen helyes.

Melyek a honlapok akadálymentesítésére és az ADA-megfelelőségre vonatkozó követelmények?

Az Igazságügyi Minisztérium feladata a szabályalkotás, hogy egyértelmű követelményeket határozzon meg a törvényeknek való megfelelésre vonatkozóan. Ebben az esetben azonban a DOJ lemondott a szerepéről - nemcsak a Trump-kormányzat alatt -, hanem egészen 2010-ig visszamenőleg. A minisztérium lépéseket tett e szabályok megalkotása felé, és nagyon közel állt a webes tartalom hozzáférhetőségi irányelv (WCAG 2.0 A, AA) elfogadásához, azonban a Trump-kormányzat felfüggesztette az összes szabályalkotást - az üzleti csoportok és az érdekvédők felhívása ellenére egyaránt. Ezt a hiányt a bíróságokra és az állami törvényhozásokra bízták, hogy betöltsék. Bár ez bizonytalan, a legtöbben arra számítanak, hogy a Biden-kormány DOJ-je a webes tartalom hozzáférhetőségi iránymutatáson alapuló szabályokat fog elfogadni.

A webes tartalom hozzáférhetőségi iránymutatása: A digitális akadálymentesítés de facto szabványa

A WCAG a digitális hozzáférhetőség nemzetközileg elismert irányelvei. Ezt a W3C nemzetközi webes szabványügyi csoport hozta létre és kezeli. A WCAG jelenleg a 2.1-es verzióban van, és 3 szintje van: A, AA, AA. Az Egyesült Államokban a de facto szabvány - amelyet a DOJ, a bíróságok és az érdekvédők is elismerik (de nem határozzák meg) - a WCAG 2.0 A, AA. A 2.1-es verzió 2018-ban jelent meg, és a weboldal-tulajdonosokat most már ehhez a szabványhoz kötik.

Ezek azok a követelmények, amelyeket gyakorlatilag minden felszólító levél, szövetségi és állami per, DOJ és Dept of Education kereset követel. Függetlenül attól, hogy ez a szabvány technikailag mennyire szilárd, a gyakorlatban, ha el akarja kerülni a peres ügyeket, és hozzáférhetővé kívánja tenni weboldalát, a digitális akadálymentesítés működő szabványa 2020-ban a WCAG 2.1 A, AA az Egyesült Államokban (és Kanadában).

Hozzáférhetőségi irányelvek a weboldalak számára az ADA-megfelelőség elérése érdekében

Az akadálymentesített weboldal és marketinganyagok azt jelentik, hogy az egész csapatot tájékoztatni kell arról, hogyan néz ki az akadálymentes marketing. Ne essen pánikba - ha egyszer beletanul a dolgokba, nagyon gyorsan biztosíthatja, hogy webhelye hozzáférhető legyen.

Kezd azzal, hogy szem előtt tartod a következő irányelveket:

Tartalom

A webes, e-mailes, közösségi média stb. tartalmak megírásakor fontos, hogy a tartalom mind a négyféle fogyatékossággal élők számára hozzáférhető legyen: látás-, hallás-, mozgás- és kognitív fogyatékossággal élők számára.

Szerkezet

Annak érdekében, hogy a képernyőolvasóval vagy más látássérült felhasználók könnyen el tudják olvasni a tartalmát, használd megfelelően a címsorokat. Ez azt jelenti, hogy használd a megfelelő címsorcímeket (pl. használd a H2 funkciót, ahelyett, hogy egyszerűen nagyobb vagy vastagabb betűtípust használnál). A címsoroknak logikus hierarchiát is követniük kell: a címet vagy H1-et H2 követi, a H2 címsor alatt pedig H3 címsor található. Így a tartalom szerkezete és fontossága könnyen követhetővé válik.

Olvashatóság

A tartalom könnyű olvashatósága és követhetősége fontos a kognitív fogyatékossággal élő olvasók számára, de más felhasználók számára is megkönnyíti a tartalom átolvasását és olvasását. Tartsd a mondatokat rövidnek és lényegre törőnek.

Használj felsorolásos listákat, összefoglaló szakaszokat és félkövérrel szedett kulcsszavakat a könnyebb átolvasás érdekében. Kezd a legfontosabb információkkal, és fejezd be a legkevésbé fontosakkal. Kerüld a szakzsargont és a túl bonyolult szavakat. Minden szöveget igazíts balra, beleértve a címsorokat is.

Link szöveg

Más weboldalakra mutató linkek esetén ne használja a "kattints ide" szöveget a link szövegeként. A leíró linkszöveg használatával a képernyőolvasóval vagy látássérült felhasználók számára egyértelművé válik, hogy melyik link melyik, és hová vezet.

Hozzáférhető fájlok

Ha PDF-, PowerPoint-, Word-dokumentumokra vagy más típusú fájlokra hivatkozik, győződjön meg arról, hogy ezek a fájlok hozzáférhetőek. Megnézheti a Siteimprove Academy ingyenes tanfolyamát arról, hogyan készítsen hozzáférhető fájlokat.

Tervezés

Az akadálymentes tervezés azt jelenti, hogy a designt mindenki számára használhatóbbá kell tenni, nem csak a fogyatékkal élők számára. Íme néhány dolog, amire érdemes gondolni, ha akadálymentes tervezésről van szó.

Videók

A videókat három fő módon teheti hozzáférhetőbbé.

Feliratozás: Győződjön meg róla, hogy minden videóban van felirat. Ez nem csak a hallássérült embereknek segít, de hasznos lehet a zsúfolt környezetben tartózkodóknak is, vagy azoknak, akik nem akarnak fejhallgatót feltenni, hogy nyilvánosan nézzenek meg egy videót.

Átiratok: Tartalmazzon átiratot, amely tartalmazza a videóban elhangzott beszéd szöveges változatát. Az arany standard a leíró átirat, amely tartalmazza a videóban történtek leírását.

Hangleírás: Ez a leíró átirat beszédváltozata, és megkönnyíti a vakok vagy a látássérültek számára a tartalomfogyasztást.

Képek

Minden képnek rendelkeznie kell alt szöveggel, amely egy rövid szöveg, amely világosan és semlegesen leírja, hogy mi történik a képen. Ezt a szöveget a képernyőolvasók olvassák, amikor egy képre bukkannak, így a fájlszámok vagy a nem hasznos információk komoly használhatósági problémákat okozhatnak a látássérült felhasználók számára. Dekoratív képek esetében az alt attribútumnak üresnek kell lennie (pl. alt:"").

Színes

A világ népességének körülbelül 4%-a (azaz 312 millió ember) valamilyen formában színvaksággal küzd, ami azt jelenti, hogy a szín használata önmagában az információközléshez problémákat okozhat egyes felhasználók számára. A szín mellett használjon a kommunikációhoz mintákat, kitöltést, méretezést, kereteket, ikonokat vagy fehér teret.

Ha színt használ, győződjön meg róla, hogy a kontraszt elégséges ahhoz, hogy a felhasználók el tudják olvasni a szöveget vagy észrevegyék a színkülönbségeket. A WCAG 2.0 AA szintnek való megfeleléshez például 4,5:1 kontrasztarányú szövegre van szükség. Ha ez túlzásnak hangzik, egyszerűen használjon egy színkontraszt-ellenőrzőt, hogy kétszeresen is ellenőrizze a színkombinációkat.

Betűtípusok

A sans serif betűtípusok a legkönnyebben olvashatók, mivel nem tartalmazzák az apró díszítőjeleket. Korlátozza a használt betűtípusok számát (pl. egy a főszöveghez és egy a címsorokhoz). Mindig legalább 12-es betűméretet használjon, és a hangsúlyozáshoz inkább vastag betűt használjon, mint dőlt betűt.

Mennyibe kerül egy WCAG audit?

A költségek jelentősek, és a költségek nagyon széles skálán mozognak. Végső soron az Ön által elkölthető összeg alapvetően azt az összeget fogja jelenteni, amelyet hajlandó költeni a folyamatos jogi kockázatok elkerülése és annak biztosítása érdekében, hogy weboldala a látogatók legszélesebb köre számára elérhető legyen. Ez a legtöbb weboldal esetében a 3 000 dollártól vagy kevesebbtől akár 30 000 dollárig is terjedhet. A nagy és összetett vállalati webhelyek ára könnyen meghaladhatja az 50 000 $-t, és egyesek akár hat számjegyű összeget is elérhetnek. A költségek kérdése fontos, és fontos, hogy megértse a különböző lehetőségeket. Itt egy útmutató a webes akadálymentesítés költségeiről, amely gyakorlatias módszereket tartalmaz a hozzáférhetőségi célok elérésének költségei csökkentésére.

ADA weboldal-javítás

Az auditálás birtokában a tervezési, fejlesztési és tartalmi csapatok lebonthatják a feladatokat és megvalósíthatják az ajánlott megoldásokat. Ha a jelentés elég jó, lehet, hogy a csapatnak csak erre van szüksége. Máskülönben lehet, hogy folyamatos útmutatásra van szüksége egy akadálymentesítési szakértőtől.

Bár a Propeller Media Works webdesign-csapatunk képes webes akadálymentesítésre, mindig azt javasoljuk, hogy meglévő webes csapatával végeztesse el ezt a munkát. Ez egy kulcsfontosságú tanulási tapasztalat, amelyet a legjobb megtartani.

ADA weboldal karbantartása

A weboldalak állandóan változnak. Mindig új tartalom kerül hozzá (remélhetőleg), és a tervezési felületet idővel finomhangolják. A hozzáférhetőség fenntartása érdekében rendszeres WCAG-ellenőrzéseket kell tervezni. Amíg nem történik jelentős változás a felületen, addig az új oldalak, termékek és blogbejegyzések ellenőrzésére automatizált auditáló eszközöket használhat. Amint jelentős változtatásokra kerül sor, az érintett oldalakon/sablonokon manuális és segédtechnológiai tesztelést kell végezni. Bár az ADA weboldal megfeleléshez vezető út ijesztőnek tűnhet. Értsd meg, hogy szakaszosan is meg lehet közelíteni.