, 2022/1/20

Sokan úgy vélik, hogy az ugyanarról a dologról szóló több oldal összezavarja a keresőmotorokat, és arra készteti őket, hogy a "rossz" oldalt rangsorolják. Patrick Stox szavaival élve, ez az egész elképzelés "képtelenség".

keyword cannibalization

Igaza van. Ha több oldal szól ugyanarról a dologról, az váratlan vagy nem kívánatos helyezésekhez vezethet, de ez nem mindig jelenti azt, hogy valami nem stimmel vagy javításra szorul. Alkalmanként azonban jelezheti a tartalom összevonásának lehetőségét a rangsorolás és az organikus teljesítmény javítása érdekében.

Mi az a kulcsszó kannibalizáció?

A kulcsszó kannibalizáció az, amikor egy webhely több oldala ugyanazokat vagy hasonló kulcsszavakat célozza meg, és egymással versenyezve ártanak az oldal organikus teljesítményének. Tegyük fel például, hogy van két oldalunk a technikai SEO-ról. Ha összességében több szerves forgalmat kaphatnánk, ha a két oldalt egybe egyesítenénk, akkor ez kannibalizációs probléma. A két oldal létezése felemészti az organikus teljesítményünket.

A kulcsszó kannibalizáció rossz?

A kulcsszó kannibalizáció rossz. De fontos megjegyezni, hogy csak akkor van valódi kannibalizációs probléma, ha több oldal ugyanazt a kulcsszót célozza meg, és ez árt az oldal organikus teljesítményének. Tekintettel arra, hogy az oldalak általában sok kulcsszóra rangsorolnak, ez nem mindig van így. Adatok arról, hogy hány kulcsszóra rangsorolnak egy top 10-es oldalt.

Tegyük fel például, hogy van két oldalunk, amely ugyanazt a kulcsszót célozza meg. Az egyikük az első helyen áll, de a másik oldal (amelyet jobban szeretnénk rangsorolni) sehol sem látható. Érvelhetünk úgy, hogy ez tankönyvi kulcsszó-kannibalizáció, mivel az egyik oldal látszólag "kannibalizálja" a másik oldal forgalmát.

De még ha ez igaz is az adott kulcsszóból származó forgalomra, mi van akkor, ha ezek az oldalak mindegyike több száz más kulcsszóra rangsorol?

Ebben az esetben miért kellene aggódni az egyetlen kulcsszóból származó forgalom miatt? A valóság az, hogy itt nincs valódi kannibalizációs probléma, mivel e két oldal létezése valószínűleg nem károsítja az oldalunk általános organikus teljesítményét. Ha az egyiket összevonnánk vagy törölnénk, valószínűleg elveszítenénk néhány más kulcsszavas helyezést, és nettó forgalomcsökkenést tapasztalnánk.

Hogyan találjuk meg a kulcsszó kannibalizációs problémákat?

A valódi kannibalizációs problémák megtalálásának trükkje az, hogy olyan oldalakat keresünk, amelyek ugyanazokat a kulcsszavakat célozzák meg, és ugyanazt vagy nagyon hasonló szándékot teljesítenek.

Ennek oka az, hogy ha a szándék ugyanaz, akkor nem valószínű, hogy minden oldal sok különböző hosszúfarkú kulcsszóváltozatra fog rangsorolni. Tehát az oldalak összevonásával általában többet nyerhetünk, mint veszíthetünk.

Nézzünk meg néhány módszert az ilyen oldalak azonosítására.

1. lehetőség. Tartalmi auditálás

Hacsak nem hatalmas az oldalad, a kannibalizációs problémákat viszonylag könnyű lesz kiszúrni egy tartalmi audit során.

2. lehetőség. Nézd meg a korábbi rangsorokat

Ez akkor működik a legjobban, ha egy adott kulcsszó kannibalizációs problémáit szeretnéd ellenőrizni.

Itt van, hogyan kell ezt az Ahrefs Site Explorerében:

Add meg a domainjed

Menj az organikus kulcsszavak jelentéshez

Szűrd le a vizsgálni kívánt kulcsszót

Kattints a rangsorolási előzmények legördülő menüpontra

Ha például megnézzük a Moz "kulcsszó kannibalizáció" historikus rangsorolását, három oldalt látunk, amelyek az elmúlt hat hónapban rangsoroltak - egyik sem a 8. helynél magasabbra:

Kulcsszó kannibalizációs problémák keresése a korábbi helyezések alapján

Nézzünk meg közelebbről két URL-t ezek közül:

/blog/identify-and-tackle-keyword-cannibalisation-in-2019

/blog/how-to-solve-keyword-cannibalization (hogyan oldjuk meg a kulcsszó-kannibalizációt)

Íme, mit árulnak el nekünk az oldalakról:

Mindkettő blogbejegyzés.

Mindkettő ugyanarról szól (azaz a kulcsszó-kannibalizáció kezeléséről/megoldásáról).

Az első elavult (az URL-ben "2019" szerepel).

Tehát ez szinte biztosan kannibalizációs probléma. Az oldalak ugyanazt a szándékot teljesítik, és versenyeznek egymással. A Moz általános organikus teljesítménye valószínűleg javulhatna az összevonásukkal.

3. lehetőség. Futtass egy webhelyet: keresés

Lépj a Google-ra, és keress rá a site:yourwebsite.com "topic" kifejezésre. Megjelenik a webhelyed összes oldala, amely az adott témához kapcsolódik.

Ha ezt a site:moz.com "kulcsszó kannibalizáció" kifejezésre végezzük el, láthatjuk, hogy az első három találat az, amit korábban a Site Explorerben felfedeztünk:

Kulcsszó kannibalizációs problémák keresése a Google webhelyével: keresés

TIPP

Legyél óvatos ezzel a taktikával, mivel a Google minden homályosan egyező találatot visszaad. Fentebb például látható, hogy a keresésünkre 661 találat van. A Moznak itt nagyon is lehet kulcsszó kannibalizációs problémája, de nem mindegyik oldal problémás. A legtöbbjük teljesen más kulcsszavakat céloz meg.

4. lehetőség. Futtass Google-keresést és távolítsd el a tárhelyek klaszterezését.

Egy webhely futtatása: a keresés segíthet megtalálni a potenciális kannibalizációs problémákat. Az egyetlen probléma az, hogy az eredményekből hiányzik a helymeghatározás, így nehezen lehet tudni, hogyan kell kezelni a problémát. Ha megnézed az előző példát, láthatod, hogy a Moz számára valószínűleg van értelme három oldaluk összevonásának.

De pontosan hogyan kellene egyesíteniük őket? Mely oldalakat kell átirányítani, és melyeket kell megtartaniuk? Valószínű, hogy ez egyáltalán javít a helyzeten?

Ezekre a kérdésekre gyakran választ kaphat, ha lefuttat egy szokásos Google-keresést, és megszünteti a tárhely-klaszterezést - ami azt jelenti, hogy a Google kizárja a hasonló oldalakat ugyanattól a tárhelytől a keresési eredményekből. Ha például a Google-ban rákeresünk a "kulcsszó kannibalizáció" kifejezésre, akkor az első 20 találat között csak egy találatot látunk a Moz-tól.

Ez azért hasznos, mert minden egyes URL-nek helyhez kötöttséget ad. Ebben a példában a Moz 2019-es posztja a 6. helyen szerepel, a másik két poszt pedig a 12. és a 13. helyen. Szűretlen Google találatok a 'kulcsszó kannibalizáció' keresőszóra vonatkozóan. Tehát most már tudjuk, hogy a Moz a 6. pozíciónál magasabbra tudna rangsorolni néhány ilyen oldal egyesítésével és átirányításával. Az is nyilvánvaló, hogy a Google jelenleg a #6. pozícióban lévő oldalt tekinti a legrelevánsabb eredménynek erre a kulcsszóra. Így valószínűleg érdemes elsősorban ezzel az oldallal dolgozni, és a többi oldalt oda átirányítani.

5. lehetőség. Többszörös rangsoroló URL-ek ellenőrzése

Ha a Google egy kulcsszóra több URL-t is rangsorol, az kannibalizációs probléma jele lehet.

Íme, hogyan találhatja meg ezeket a kulcsszavakat a Site Explorerben:

Add meg a domainjét

Lépj a Szerves kulcsszavak jelentéshez

Kapcsold be a "Csak több URL-cím" opciót

Kulcsszó kannibalizációs problémák keresése a többszörösen rangsorolt URL-ek keresésével. Láthatjuk, hogy amikor ezt a Moz esetében tesszük, a Site Explorer ugyanazt a problémát találja a "kulcsszó kannibalizáció" kifejezésre, mint amit korábban a 2. módszerrel találtunk. Csak arra figyeljünk, hogy ez nem mindig működik, mivel a Google hajlamos arra, hogy ne rangsoroljon több oldalt (a "rendes" pozíciókban) ugyanarról a tárhelyről, ahogyan azt korábban tárgyaltuk. De mivel szuper gyorsan elvégezhető a Site Explorerben, egy gyors ellenőrzést még így is megér.

Fomtos

Nem minden itt megjelenő kulcsszó tükrözi a "kannibalizációs" problémákat. Mindig ellenőrizze a SERP- és rangsorolási előzményeket, hogy megbizonyosodjon arról, hogy valóban kannibalizációs problémával áll szemben.

A kulcsszó kannibalizációs problémák megoldása

Ha biztos benne, hogy kannibalizációs problémával áll szemben, gyakran javíthatja az organikus teljesítményt az oldalak összevonásával. Ez jelentheti egy régi, elavult oldal átirányítását egy már meglévő, relevánsabb oldalra, vagy több oldal egyesítését valami újba.

Mindkét lehetőség általában pozitív hatással jár, mivel az olyan ismert rangsorolási jeleket, mint a visszautalások és a belső hivatkozások, egy oldalra összevonják, ahelyett, hogy több oldalra osztanák őket.

Sikert láttunk ezzel a módszerrel 2018-ban két, a törött linképítésről szóló útmutató esetében.

A következőt tettük:

Írtunk egy új útmutatót, amely mindkét útmutató tudását összevonta.

Az új útmutatót a meglévő URL-ek egyikén tettük közzé.

Töröltük a régi útmutatót, és átirányítottuk az új útmutatóra.

Valószínűleg az alábbi grafikonon láthatja, hogy mikor tettük ezt, amely a "törött linképítés" témakörben elért korábbi helyezésünket mutatja:

Két kannibalizáló oldal összevonásának hatása a rangsorolásra

Az e két oldalra irányuló becsült múltbeli szerves forgalmunk szintén mutatja a pozitív változást (a nyíl az összevonás dátumát jelzi):

A két kannibalizáló oldal összevonásának hatása a forgalomra

A 2018-as átirányításig mindkét oldalnak volt némi forgalma. Az összevonás és átirányítás után csak az egyik oldal kap forgalmat... de sokkal több forgalmat, mint a két oldal (együttesen) előtte.

TIPP

Ne feledje, hogy az átirányítások bevezetése után mindig a legjobb gyakorlat, hogy kicserélje a belső linkeket. Ehhez használhatja az Ahrefs Site Audit Link Explorer eszközét:

Lássa át webhelyét a Site Audit segítségével

Menjen a Link Explorer eszközhöz

Kattintson a Speciális szűrőre

Kattintson a +Szabályra

Változtassa meg az új szabályt a "Belső forrás" helyett "Cél URL" címre.

Adja meg a régi átirányított URL-t

Belső link lehetőségek keresése az Ahrefs Site Auditban

Ezután megjelenik az erre az URL-re belsőleg linkelő oldalak listája, a link horgonyszövegével és egyéb részletekkel együtt.

Egy belső link lehetősége az Ahrefs Site Auditban

További információk: Belső linkek a SEO-hoz: A Actionable Guide (Cselekvési útmutató)

Tényleg ilyen egyszerű a megoldás?

Az esetek többségében igen. De mint tapasztaltabb olvasóink tudják, a SEO-ban sok a "attól függ", így vannak esetek, amikor a dolgok kicsit árnyaltabbak.

Van például két nagyon hasonló útmutatónk:

Hogyan küldje be weboldalát a keresőmotorokba

Hogyan küldje be weboldalát a Google-nak

Mindkét oldal nagyon hasonló szándékot teljesít, annak ellenére, hogy kissé eltérő kulcsszavakat céloz meg. És ha megnézzük a becsült szerves forgalmukat, akkor azt látjuk, hogy az egyik oldal forgalma elhalványul a másikhoz képest:

.Ez tehát kannibalizációs problémának tűnik, és valószínűleg össze kellene vonnunk az oldalakat. Igaz?

Talán. De akkor viszont a weboldalak keresőmotorokba való beküldéséről szóló útmutatónk jelenleg nem is teljesíthetne jobban a szerves keresésben.

Az első helyen áll az elsődleges cél kulcsszóra...

...és úgy tűnik, hogy a "forgalmi potenciálját" is maximálisan kihasználta (több látogatót kap, mint minden más hasonló útmutató):

A weboldalának a keresőmotorokba való beküldéséről szóló útmutatónk becsült látogatottsága az Ahrefs' Keywords Explorer segítségével.

Tehát ez tényleg kannibalizációs probléma? Valóban nyerhetünk valamit ezeknek az oldalaknak az összevonásával? Valószínűleg nem. A bejegyzések egybefogása pedig valószínűleg azt eredményezné, hogy elveszítenénk azt a kis mennyiségű szerves forgalmat, amelyet a másik útmutató jelenleg kap. Akkor miért foglalkoznánk vele?

Egy másik példa az árnyalt forgatókönyvre, amikor ugyanazt a kulcsszót célozzuk meg több olyan oldalon, amelyek különböző célokat szolgálnak. Ez rendben van, ha a kulcsszó vegyes szándékú, és ez általában nem jelent valódi kannibalizációs problémát. Persze, előfordulhat, hogy a kulcsszavak átfedése vagy időszakos rangsorcserék előfordulnak. De minden oldal általában a hosszúfarkú kulcsszavak saját vödréből kap forgalmat.

Kulcsszó kannibalizációs megoldások, amelyeket ritkán (vagy soha) nem ajánlunk

Az emberek gyakran próbálják megoldani a kannibalizációt kulcsszavas szinten olyan logikusnak tűnő megoldásokkal, amelyek a gyakorlatban alapvetően hibásak. Nézzük meg ezeket közelebbről, hogy tudd, mit ne tegyél.

Töröld az oldalt.

Ez ritkán jó megoldás, kivéve, ha az oldalnak nincs értéke a vállalkozásod számára (ezt már korábban tárgyaltuk), vagy csak a "kannibalizáló" kulcsszóra rangsorol. Mindkét forgatókönyv meglehetősen valószínűtlen, így a kannibalizálással szemben ritkán érdemes ezt tenni.

Noindexelje az oldalt

A noindexelés hatására a keresőmotorok kiveszik az oldalt az indexükből, ami azt jelenti, hogy az oldal nem fog rangsorolni semmire. Ez egy szörnyű módja a kannibalizáció javításának, és ismét rávilágít arra, hogy miért szinte mindig rossz ötlet a kannibalizáció kulcsszó szintű kezelése.

Az oldal kanonizálása

Ez csak akkor jelent életképes megoldást, ha több olyan oldallal van dolgunk, amelyek közel vagy pontosan duplikáltak, más néven duplikált tartalmak. A kanonikalizálás nem megoldás a kulcsszó-kannibalizálás megoldására.

Az oldal optimalizálásának megszüntetése

Ennek az egyiknek elméletben van értelme, de alapvetően hibás, mert nem lehet egy oldalt csak egy kulcsszóra de-optimalizálni. A dolgok nem így működnek. Például az összes olyan belső link eltávolítása, amelynek a kannibalizáló kulcsszó a horgonyzója, valószínűleg hatással lesz az oldal rangsorolására más kulcsszavakra is. Ugyanez igaz a kannibalizáló kulcsszó említésének eltávolítására az oldalról.

Végső gondolatok

A kulcsszó kannibalizáció nem igazán létezik - legalábbis nem úgy, ahogyan a legtöbb ember érti. A Google-t nem "zavarja össze" több, hasonló dolgokról szóló oldal vagy ugyanazokat a kulcsszavakat megcélzó oldalak. Tudja, hogy mi van ezeken az oldalakon, és ennek megfelelően rangsorolja őket.

Ez azt jelenti, hogy a Google mindig azt az oldalt fogja rangsorolni, amelyet Ön szeretne? Természetesen nem. De ez nem jelenti azt, hogy "rossz oldalt rangsorol", vagy hogy drasztikus lépésekre van szükség a probléma "kijavításához". A kulcsszó-kannibalizáció sok gyakori "megoldása" többet árt, mint használ.