, 2022/1/10

Mi a Microsoft Clarity? A Clarity információkat rögzít a webhelyét meglátogató felhasználókról és azok viselkedéséről. Ezeket az információkat műszerfalak formájában foglalja össze, és lehetővé teszi az érdekes szegmensek és viselkedési formák feltárását és kiemelését.

clarity microsoft

A Microsoft Clarity egy új, ingyenes analitikai eszköz, amely weboldal-használati statisztikákat, munkamenet-felvételt és hőtérképeket biztosít. A Google Analyticshez (és más analitikai platformokhoz) képest kissé alapszintű. De robusztus, könnyen használható, és van néhány érdekes funkciója.

Alapvető információkat szolgáltat a munkamenetekről, az interakciókról és az elkötelezettségről, és a felhasználókat készüléktípus, ország és egyéb dimenziók szerint bontja le. Mindezen nézetek esetében hőtérképeket és munkamenet-felvételeket vizsgálhat. Ezek a felvételek segíthetnek jobban megérteni a felhasználókat és problémáikat. Lehet, hogy ezt a betekintést felhasználhatja a webhelye fejlesztésére.

A Clarityről többet megtudhat a clarity.microsoft.com oldalon, vagy olvasson tovább, ha többet szeretne megtudni a legfontosabb tudnivalókról és funkciókról.

Főbb funkciók és jelentések. Műszerfalak és mérőszámok

Ahogy egy analitikai eszköztől elvárható, a Clarity átfogó áttekintést nyújt műszerfal formájában. Ez tartalmazza az összes szokásos mérőszámot, amire számíthatsz; munkamenetszám, összes felhasználó, oldalmegtekintési adatok és hasonlók. Meglepő módon a műszerfalról hiányzik néhány olyan mérőszám, amelyet egy ilyen eszköztől elvárhatsz. Nincs "visszalépési arány", nincs "beszélgetési arány", és nincsenek olyan táblázatok, amelyeket az olyan eszközökből, mint a Google Analytics, megszokhattál. Nem lehet összehasonlítani a teljesítményt több dátumtartományban vagy szegmensben sem.

A szokásos mérőszámokon túl a Clarity megpróbál néhány okos betekintést nyújtani. Konkrétan megpróbálja azonosítani, amikor a felhasználók súrlódással találkoznak. Az olyan speciális jelentések, mint a "dühös kattintások" és a "túlzott görgetés" megmutatják, hogy kik azok a felhasználók, akiket esetleg összezavartak vagy bosszantottak. Ha ezekbe beleássa magát, az nagyszerű módja lehet annak, hogy kiderítse, hol hagyja cserben a felhasználóit a webhelye. Ezeknek a problémáknak a kijavítása nagyszerű módja lehet az elköteleződés javításának, a visszafordulási arányok csökkentésének vagy a konverziók növelésének.

Munkamenet rögzítése

A Clarity egyik nagy vonzereje, hogy minden munkamenet rögzítésre kerül. A Clarity naplózza a webhely minden látogatójának egérmozgását, görgetését és kattintását. Ezek a jövőben bármikor megtekinthetők és újrajátszhatók. A műszerfal minden egyes panelje parancsikonokat biztosít az ilyen jellegű videofelvételekhez. A népszerű oldalakról, a frusztrált felhasználóktól vagy bizonyos böngészőkből származó felvételek megtekintéséhez lefelé fúrhat.

Clickmaps & heatmaps

A legtöbb analitikai eszköz jó munkát végez annak megértésében, hogy a felhasználók mely oldalakra navigálnak, és mely oldalakról. De gyakran sokkal nehezebb megérteni, hogyan viselkednek, miközben egy adott oldalon tartózkodnak. A Clarity heatmaps eszközei rögzítik, hogy a felhasználók hova kattintanak, és lehetővé teszik ennek feltárását és szűrését. Ez a fajta nézet segíthet megérteni, hogy mit akarnak a felhasználók, és hol zavarja meg őket a dizájn és az elrendezés.

A kattintási térképek asztali, táblagépes és mobil verziókra vannak felosztva. Ez lehetővé teszi a viselkedés eszközkategóriánként történő feltárását. A funkcionalitás itt egy kicsit alapszintű, de egy jövőbeli frissítés több lehetőséget ígér. Megjegyzendő, hogy várjuk a görgetési térképek hozzáadását. Ezek nem azt fogják megjeleníteni, hogy hova kattintanak, hanem azt a tartalmat, amit az emberek az oldal görgetése közben látnak. Ez egy más típusú adat, amely nagyon hasznos lehet a felhasználók navigációjának megértésében.

Szűrés és egyéni címkék

Hasznos betekintést nyerhetsz, ha szűrőket használsz, hogy bizonyos kritériumok alapján láthasda az adatokat. Például láthatsz olyan munkamenet-felvételeket, ahol a felhasználó kitöltött egy űrlapot, vagy láthatod az olyan oldalak hőtérképeit, ahol a felhasználók frusztráltnak tűnnek. Több szűrő kombinálásával remekül beleáshatod magad a felhasználói viselkedésbe, és megtalálhatod a megoldandó problémákat.

A szűrés akkor válik igazán hatékonnyá, ha egyéni címkéket kezdesz el használni. Egy kis kóddal extra információkat küldhetsz a Claritynek. Ezek az információk vonatkozhatnak a felhasználó által látogatott oldalra, magára a felhasználóra, az időjárásra vagy bármi másra. Amint kilövöd ezeket a címkéket, szűrheted jelentéseit, hogy metrikákat, munkamenet-felvételeket és hőtérképeket láthass a munkamenetekre és azokra az oldalakra vonatkozóan, ahol kilőtték őket.

Az egyéni címkék néhány nagyszerű felhasználási módja közé tartozik a "konverziós események" nyomon követése a webhelyen, például amikor a felhasználók vásárolnak, fiókot regisztrálnak vagy űrlapokat töltenek ki. Néhány kevésbé nyilvánvaló, de szintén hasznos szűrő lehet annak nyomon követése, hogy a felhasználó be van-e jelentkezve, vagy hogy milyen típusú oldalt néz.

Ha ez a nyomon követés megvan, szűrheted a műszerfalait és jelentéseit, hogy láthasd, hogyan viselkedtek az egyes felhasználók. Sajnos a szűrt adatokat nem lehet összehasonlítani (az összes adattal vagy más szűrt adatokkal). Ez azt jelenti, hogy nem tudod például összehasonlítani a "konverziós arányt" a különböző egyéni címkék között..

Ami a Clarity nem...

Egyértelmű, hogy a Clarity nem egy átfogó, mindent egyben analitikai platform. Ez azonban nem rossz dolog. A mi szempontunkból ez még szándékos tervezési döntésnek is tűnik. Nem akar minden lenni. Megpróbál munkamenet-rögzítő eszköz, hőtérképező eszköz és "felhasználói viselkedés áttekintő" eszköz lenni. És ez a fókusz segít abban, hogy jó munkát végezz. E korlátok miatt valószínűleg kétszer is meggondolhatod, mielőtt eldobod az összes többi nyomkövető eszközt. Itt van, hogy miért:

Nem helyettesíti a Google Analyticset

Egyértelmű, hogy bár van néhány érdekes mérőszám és jelentés, a Clarity nem eléggé teljes körű ahhoz, hogy elsődleges analitikai eszközként működjön. Ez különösen akkor igaz, ha összetett webhelye van, több céllal, aktív marketingkampányokkal és sok mozgó alkatrésszel. De mindkét eszközt futtathatod egymás mellett. Sőt, néhány kattintással integrálhatók is egymással. Ha engedélyezve van, a Clarity továbbítja az információkat a Google Analyticsnek. Így láthatod, hogy mely Clarity-felvételek kapcsolódnak a Google Analytics bármelyik munkamenetéhez. Így a "két platform legjobbját" kapod.

Nem helyettesíti a HotJar-t.

A Clarity és az iparágvezető munkamenet-felvevő eszköz, a HotJar között is sok átfedés van. A HotJar már régóta létezik, és egy funkciógazdag terméket építettek ki a munkamenet-felvételhez, a hőtérképezéshez és a felhasználói visszajelzések összegyűjtéséhez.

Mi a Hotjar? 4 ok, amiért érdemes használni

A HotJar munkamenet-felvevő és visszajelző eszköz

A HotJar azonban nem nyújt ugyanolyan típusú mérőszámokat, mint a Clarity. Hiányzik belőle az "áttekintés", és nem rendelkezik a Clarity okos frusztrációs mérőszámaival. Nem javasolnánk, hogy egyiket a másikkal helyettesítsük - akárhogy is nézzük. Ezek különböző eszközök, különböző felhasználási módokkal.

És ismétlem, mindkettő párhuzamosan is futtatható.

Sajnos nincs egyszerű interfész a kettő összekapcsolására. Egyéni kódolást kell végeznie, vagy egy olyan platformot kell használnia, mint a Google Tag Manager, hogy kölcsönhatásba hozza őket. Az egyéni események és címkézés kezelésének módja a HotJar esetében szinte teljesen megegyezik a Clarityvel, így mindenképpen lehetőség van ugyanazon szűrők és címkézések alkalmazására mindkettőnél.

A Microsoft Clarity telepítése és konfigurálása

A nyomon követés beindításához és működtetéséhez fel kell iratkozni a Clarityre, és létre kell hozni egy "projektet". Ha ez megtörtént, akkor a nyomon követési kódot fel kell helyezni a webhelyedre. A cikk megírásának időpontjában nincs Clarity WordPress plugin. Ez azt jelenti, hogy a beállításhoz be kell másolni és be kell illeszteni a nyomon követési szkriptet a webhely sablonjába, vagy egy harmadik féltől származó rendszert, például a Google Tag Manager-t kell használnia a kezeléshez.

Akárhogy is, a Clarity alapszkriptje nagyon egyszerű - csak egy kódblokkot kell beilleszteni az oldalba, és kész. A dokumentációban még a lépéseket is végigkövethetjük (minden megközelítéshez).

Adatvédelem és hozzájárulás

A Clarity demóvideójában (vagy ha már te is játszottál vele) észrevehettedhogy nagyon óvatos, amikor az érzékeny adatok elrejtéséről van szó. A Clarity alapértelmezés szerint sok tartalom részleteit elrejti, arra az esetre, ha azok érzékeny információkat tartalmaznának. A legtöbb számot, képet, űrlapok tartalmát és egyebeket automatikusan elrejti minden felvételben és hőtérképben. Ez azt jelenti, hogy nagyon kicsi a valószínűsége annak, hogy véletlenül eltárolja valakinek a címét vagy hitelkártyaadatait. Ez jó munka, mert a felhasználók jelenleg nem tudnak lemondani erről a nyomon követésről, és nincs mód arra, hogy az egyes felvételeket törölje anélkül, hogy az egész fiókját törölné.

Ha vannak olyan konkrét tartalmi területek, amelyek el vannak rejtve, és amelyeket Ön szerint nem kellene, hogy elrejtsenek, akkor az adott elemekhez HTML-attribútumok hozzáadásával szabályozhatja, hogy a Clarity mit rejtsen el vagy mutasson meg. Ennek módjáról részletesebben a súgóoldalon olvashatsz.

Összehasonlításképpen jegyezzük meg, hogy a HotJar csak viszonylag nemrég engedélyezte ezt a fajta "maszkoló" funkciót alapértelmezés szerint, és sokkal kevésbé "szigorúan", mint a Clarity. A Clarity határozottan mindent megtett annak érdekében, hogy úgy tűnjön, hogy tudatában van az adatvédelemnek; annak ellenére, hogy az egyes felhasználói munkamenetek adatait és videóit tárolja.

Ha aggályaid vannak azzal kapcsolatban, hogy a Clarity hogyan gyűjti, tárolja vagy rejti el az információkat, mindenképpen érdemes megnéznie a Clarity adatvédelmi GYIK-jét. A saját weboldaladnak, a nyomon követésnek, a felhasználóknak és a helyi törvényeknek megfelelően jogi tanácsot is kérhetsz.

Nyílt forráskódú

A Clarity egy nagyon új termék, és minden bizonnyal még sok munka vár rá, mielőtt széles körű vagy kereskedelmi használatra kész lenne. A cikk megírásának időpontjában még hiányoznak funkciók, "hamarosan megjelenő" értesítések és csak részleges dokumentáció áll rendelkezésre.

De a Clarity - vagy legalábbis az azt működtető technológia - nyílt forráskódú. A forráskódot a github.com/microsoft/clarity oldalon böngészheti (és hozzájárulhat hozzá!). Szeretnénk azt hinni, hogy ez azt jelentheti, hogy azok az egyének és szervezetek, akik esetleg úgy érezték, hogy "csapdába estek" a Google Analytics által vagy a Google Analyticsbe, összefoghatnak, hogy a Clarityt a megfelelő szintre hozzák. Legalábbis érdekes lesz megfigyelni a terméket és annak ütemtervét, ahogyan fejlődik, és hozzájárulni az ezzel kapcsolatos beszélgetésekhez és döntésekhez.

3 millió forint személyi kölcsön 5 évre?